سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
ما هراسی نداریم
جمعه 93/1/15 ساعت 5:34 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

قطعنامه اتحادیه اروپا از سوی ناقضان حقوق بشر صادر شده است/ ما از این قطعنامه‌ها هراسی نداریم

معاون اول قوه قضاییه گفت: ما دخالت اتحادیه اروپا را در مسائل داخلی ایران محکوم می‌کنیم چرا که قطعنامه مذکور از سوی ناقضان حقوق بشر و عاملان جنایات ضد انسانی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی» معاون اول قوه قضاییه به عنوان سخنران نماز جمعه این هفته تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری فاطمیه به اقدام اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: براساس آمارهای بدست آمده مردم آفریقا و حتی بسیاری از سربازان آمریکایی مورد آزمایش‌های دارویی قرار می‌گیرند و هیچ کدام از آنها حق اعتراض نسبت به این اقدام را ندارند و آنها در هیچ شرایطی به مردم و سربازان خود هم رحم نمی‌کنند.  

وی افزود: انجام این گونه اقدامات را باید ریشه در انسان مداری دانست که ریشه در بروز جنگ‌های جهانی شد و موجب شد تا مغرب زمین با سیاست بدون دیانت گرفتار بسیاری از مسائل شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به ادعای غرب در حفظ حقوق انسان اشاره و افزود: ادعا از سوی کشورهای غربی نسبت به ملتی که خود مدعی رعایت حقوق بشر است در مقابل کشورهایی که در جایگاه متهمان قرار دارند و بهتر است آنها به بررسی زندان‌های ابوغریب و زندان‌های تحت نظام سلطه در سایر کشورها بپردازند. 

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به آمار قاچاق انسان از سوی غرب گفت: قاچاق نسبت به زنان بین سنین 12 تا 22 سال از سوی کشورهای غربی به خصوص آمریکا بسیار تکان دهنده است.

وی ادامه داد: اگر بتوان نقض حقوق بشر از سوی آمریکا را در یک دادگاه عادل بین‌المللی مورد پیگیری قرار داد می‌توان به این مسئله پی برد که آیا اتحادیه اروپا حق دارد سخن از حقوق بشر و انسان نسبت به ملتی که خود قربانی نظام سلطه تروریست‌ها و آمریکایی‌ها است بگوید.  
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تحقق شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با نام فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی خاطر نشان کرد: نام‌گذاری شعارهای سال براساس سنجش نیاز کشور و ملت ایران است و مسئولان باید تلاش خود را در این زمینه انجام دهند. 

وی با اشاره به تأکید معظم‌له مبنی بر ماهیت فرهنگی سیاسی انقلاب اسلامی گفت: تحول فرهنگی موجب پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی و استقرار نظام و شکوفایی آن است که ریشه تمامی این موفقیت‌ها را باید در فرهنگ دینی جستجو کرد که اکنون مورد تهدید و هجوم دشمنان قرار گرفته است. 

معاون اول قوه قضاییه به وظیفه مرزبانان فرهنگی و اقتصادی کشور در شکوفایی هرچه بهتر این عرصه‌ها در کشور اشاره و تصریح کرد: مرزبانان ما در عرصه‌های فرهنگی باید از ارزش‌های انقلاب اسلامی محافظت کنند و اجازه تهدید و آسیب رساندن به ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی را به دشمنان ندهند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: ما نمی‌توانیم مجوز هرگونه محصولات فرهنگی را بدهیم چرا که مردم سره را از ناسره تشخیص می‌دهند لذا بخش‌های دولتی و خصوصی به عنوان مرزبانان فرهنگی که وظیفه اعطای مجوز را در محصولات فرهنگی را دارند باید با حساسیت مورد پیگیری قرار داد.
 
وی به نقش حساس دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اعطای مجوز به محصولات فرهنگی اشاره و افزود: این که امر فرهنگ را به مسئولان فرهنگی سپرد امر درستی‌ست اما کار را نباید به مرحله‌ای کشاند که موجب بروز جرم شود. 

معاون اول قوه قضاییه به تخلفات موجود در عرصه اقتصادی و نقش مرزبانان این عرصه اشاره و افزود: مرزبانان اقتصادی باید به گونه‌ای عمل کنند که اقتصاد مقاومتی محقق شود و در نظام پولی و بانکی باید سیاست‌گذاری دقیقی صورت بگیرد تا زمینه‌های فساد بسته شود.

وی گفت: آیا درست است که در یک خیابان کوچک ده‌ها موسسه و بانک وجود داشته باشد؟ مسئولان باید این مسئله را مورد بررسی قرار دهند، مسئله حمایت از تولید ملی از سوی مسئولان قوای سه گانه نیازمند حمایت است.
 
و برای تولیدکنندگان باید امکان افزایش بهره‌وری و برای مصرف کنندگان امکان استفاده از تولید ملی را بدهند که این امر نیازمند سیاست‌گذاری پولی بانکی صحیح است. 

وی به نقش قوه قضاییه در صورت بروز جرم اقتصادی اشاره و تصریح کرد: درصورت بروز وقوع جرم قطعا قوه قضاییه وظیفه برخورد با جرم را برعهده دارد و این که رونق اقتصادی در گرو امنیت اقتصادی و این امنیت در گرو برخورد عبرت آموز با مفسدان اقتصادی خواهد بود و این دستگاه مصمم است که با عزم جدی در برخورد با مفسدان اقتصادی و اخلال‌گران عرصه فرهنگی و اقتصادی عمل کنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی اصول مورد نیاز برای تحقق پیام مقام معظم رهبری در سال 93 را اینگونه عنوان و افزود: داشتن انگیزه، برنامه‌ریزی، صراحت و دقت و رصد کردن اقدامات دشمنان از جمله اصول اساسی هستند که می‌توان در تحقق شعار فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی به آن توجه داشت.
 
معاون اول قوه قضاییه به مواضع دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران در برابر ظرفیت‌ها و موفقیت‌های کشورمان اشاره و خاطر نشان کرد: باید با اخلاص عمل و رصد کردن مواضع دشمنان گام‌های اساسی برداشت و دستگاه اجرایی در خط مقدم مدیریت جهادی و دستگاه قضایی به شکلی قانونمند در حوزه نظارتی و قضاوت از سرمایه‌گذاری قانون‌مند حمایت کند و با متخلفین قانون برخورد قانون‌مندی خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه هر عرصه‌ای که نقطه‌ی قوت کشور باشد مورد حمله دشمنان قرار می‌گیرد گفت: در قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا باید به این مسئله توجه داشت که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چقدر به حقوق انسان توجه دارند و این بسیار پرویی‌ست که آنها به عنوان بزرگترین ناقضان حقوق بشر دم از حقوق انسان می‌زنند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: ما دخالت اتحادیه اروپا را در مسائل داخلی ایران محکوم می‌کنیم چرا که قطعنامه مذکور از سوی ناقضان حقوق بشر و عاملان جنایات ضد انسانی صادر شده است.

وی افزود: قطعنامه ناقضان حقوق بشر وجاهت قانونی ندارد و ما از این قطعنامه‌ها هراسی نداریم.
 
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: فشارهایی که به ملت ایران از سوی کشورهای غربی وارد می‌شود با هدف عقب‌نشینی مردم از نظام و ارزش‌های انقلابی‌شان است اما آنها بدانند که ما دستشان را خوانده‌ایم و با اتکا به نفس و آموخته‌های امام و تأکیدات مقام معظم رهبری دشمنان را در این عرصه ناامید خواهیم کرد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران و غرب

اتحادیه اروپا غلط می کند
پنج شنبه 93/1/14 ساعت 9:44 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
سردار نقدی:

بسیج نمایشگاه حقوق بشر برگزار می‌کند/ اتحادیه اروپایی غلط می‌کند در ایران دفتر بزند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج، نمایشگاه حقوف بشر دایر می‌کند تا اتحادیه اروپایی از این نمایشگاه بازدید کند.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران ،سردار محمدرضا نقدی امشب در مراسم یادواره شهید ابوالحسن کریمی، دادستان سابق گیلان در مسجد میرزا کوچک خان جنگلی سلیمان داراب این شهر با تسلیت شهادت دخت گرامی پیامبر (ص) اظهار کرد: امشب همه عالم وجود داغدار مصیبت دردانه آفرینش هستند.
 
وی افزود: فرزند گرامی پیامبر که فرمود فاطمه پاره تن من است و بارها بر دست‌های او بوسه گذاشت و گرامی نگه می‌داشت، کسی که افتخار همسری امیرالمومنین را دارد، کسی که حسن و حسین را در دامن خود پروراند و حق است که تمام عالم هستی در فراق او بگرید.
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفان با بیان اینکه چرا باید بشریت از وجود بانوی بزرگواری محروم شود، یادآور شد: چرا چنین واقعه‌ای رخ داد و برخی‌ها می‌خواهند این حادثه تاریخی باقی بماند اما شیعه واقعی می‌خواهد از آن درس بگیرد.
 
وی تصریح کرد:انچه که شهید کریمی و دیگر شهدا ما را به این مراسم فرا می‌خوانند نمونه‌ای از درس گرفتن است و در دعوای تاریخ ماندن نیست.
 
نقدی با اشاره به خطبه آخر حضرت زهرا (س) ادامه داد: این خطبه چکیده زیبایی از نهج‌البلاغه است و حضرت در این خطبه با رزمندگان و پاسداران و بسیجیان آن دوران صحبت می‌کند.
 
وی ابراز داشت: عده‌ای که اهل حقیقت نبودند و پی قدرت آمده بودند حسابشان جداست و برخی‌ها نیز با اعتقادهای ضعیف اما خسته آمده بودند و می‌گفتند اگر علی (ع) بیاید ما نمی‌توانیم راحت باشیم.
 
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه سستی و خستگی از مبارزه و نتیجه عدم اطاعت از فرمان حق، پانگذاشتن در راه حقیقت و ولایت و 1400 سال سرگردانی مسلمانان شده است که باید از آن درس و عبرت گرفت.
 
وی عنوان کرد: کسانی که از ابتدا با طمع آمدند و اشرافی درباری راه می‌اندازند که ما باشیم تو نباشی اما بسیاری نیز کم آوردند.
 
سردار نقدی درباره بیانیه اتحادیه اروپا، متذکر شد: اتحادیه اروپا مصداق آیه قرآن است که فرمود از چارپایان بدتر هستند.
 
وی با بیان اینکه همجنس‌بازان مانند حیوانات آمیزش می‌کنند، افزود: در خصوص مواد مخدر نیز چندین برابر افزایش تولید داده و با قیمت پایین در اختیار جوان قرار می‌دهند، سپس در قطعنامه می‌گویند حق ندارید قاچاقچیان را اعدام کنید و همجنس‌بازان را آزاد کنید و می‌گویند بیایند در ایران دفتر بزنند، شما غلط می‌کنید که در ایران دفتر بزنید.
 
 
 رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بسیج، نمایشگاه حقوق بشر دایر می‌کند تا اتحادیه اروپا از این نمایشگاه بازدید کند

باشگاه خبرنگاران



برچسب‌ها: ایران و غرب

گروهک های تروریستی
شنبه 93/1/9 ساعت 7:58 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

گروهک‌های تروریستی را به خاک سیاه خواهیم نشاند/ مرزهای شرقی پاکسازی می‌شود

برنامه جدی برای حفاظت از مرزهای شرقی در دستور کار گرفته...
به گزارش مشرق، دریابان علی شمخانی در حاشیه بازدید از مناطق عملیاتی و یادمانی هشت سال دفاع مقدس در خوزستان اظهار کرد: بحمدالله در حال حاضر کشور از امنیت خوب و پایداری برخوردار است.

وی با اشاره به گروگان‌گیری پنج سرباز کشورمان در مرز با پاکستان گفت: یکی از دلایل این اتفاق بی‌در و پیکر بودن مرزهای شرقی از سوی کشورهای همسایه است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی ما در حال برنامه‌ریزی خوبی برای سامان دادن مرزهای شرقی و جلوگیری از تکرار این حوادث تروریستی هستند.

وی با اشاره به برنامه جدی نیروهای امنیتی برای مقابله با هرگونه اقدام تروریستی در شرق کشور تصریح کرد: به زودی گروهک‌های تروریستی همچون جیش‌العدل را به خاک سیاه خواهیم کشاند.

شمخانی برخورد با این گروهک را کاری بسیار آسان برای نیروهای امنیتی کشورمان توصیف کرد و گفت: ایران اسلامی در طول 38 سال از عمر انقلاب اربابان این گروهک‌ها را به زانو درآورده است.

وی در خصوص وضعیت استان خوزستان نیز گفت: خوزستان یکی از استان‌های مهم کشور در بخش اقتصادی است.

شمخانی خاطرنشان کرد: دولت برنامه‌های خوبی برای رونق تجارت و صنعت در استان خوزستان به ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص مشکل تردد زوار خوزستانی از مرز شلمچه به عراق تصریح کرد: این مشکل به زودی برطرف خواهد شد به طوری که امکان تردد انفرادی برای مردم فراهم خواهد شد.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: تروریست

هراس از راهیان نور
پنج شنبه 93/1/7 ساعت 12:17 صبح | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
سفری که دشمنان را به هراس انداخت
راهیان نور و رسانه های بیگانه؛

سفری که دشمنان را به هراس انداخت

هراس دشمنان از انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل هایی که وقایع جنگ را درک نکرده اند امری طبیعی است و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ی شهدا در کنار روشن کردن ابعاد گوناگون جنگ چیزی نیست که بیگانگان خواهان آن باشند.

به گزارش گروه فرهنگی-فرهنگ نیوز، با فرا رسیدن ماه اسفند و قرار گرفتن در آستانه ی سال نو، کوله بارهای بسیاری به عزم سفر به مناطق مختلف بسته می شود و چهار گوشه ی کشورمان پذیرای خیل عظیم مسافرانی می گردد که هریک با نیتی مقصدی را برمی گزینند. اما شاید کمتر مقصدی را بتوان یافت که هر ساله میزبان میلیون ها مسافر مشتاقی است که از دورترین نقاط کشور، نه به قصد دیدار با خویشاوندان، و نه با هدف بهره گیری از امکانات رفاهی و سیاحتی خود را به آنجا می رسانند. کاروان هایی که لذت تجربه ی سفری معنوی در بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ تحمیلی را به اقامت در لوکس ترین هتل ها و تماشای زیبا ترین مناظر طبیعی ترجیح می دهند و ما آنان را با عنوان «راهیان نور» می شناسیم. کاروان هایی متشکل از اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان، طلاب، دانش آموزان و اساتید دانشگاه که به رسم هر ساله با آغاز اسفند ماه رهسپار مناطق جنوبی وغربی کشور می شوند تا ضمن دیدار از مناطق مرزی وعملیاتی همچون شلمچه، هویزه، فکه و... با آرمان های شهدا و ایثار گران تجدید میثاق کنند.

کاروانهای راهیان نور و هیاهوی رسانه های بیگانه

 نکته ی قابل تأمل این جاست که طی سالهای اخیر این سفرها به شدت مورد توجه و تجزیه و تحلیل رسانه های بیگانه قرار گرفته است؛ آنان که مترصد کوچکترین فرصتی برای زیر سوال بردن حرکت های خودجوش و انقلابی مردم می باشند همواره برای تخریب چهره ی نظام و آرمان های انقلاب اسلامی تلاش می کنند تا با دستاویز قرار دادن حوادث جاده ای رخ داده در مسیر کاروان های راهیان نور و بزرگ نمایی ابعاد آن به القای این موضوع بپردازند که سفر این کاروان ها به علت عدم برنامه ریزی، فقدان ایمنی و امکانات لازم ، مسافرتی پرخطر و حتی برای اقشاری همچون دانش آموزان اجباری است تا اهداف والا و ارزشمند این گونه سفر ها را در هیاهوی تبلیغاتی و رسانه ای پنهان کنند.

چرا رسانه های بیگانه از کاروان های راهیان نور درهراسند؟

اما این که چرا استقبال پرشور و فزاینده ی مردم از سفر به مناطق جنگی تا این حد برای رسانه های معاند گران تمام شده و آنان را برای تخریب اهداف این سفرها به تب و تاب انداخته است موضوعی است که با باز نگری حوادث دوران جنگ تحمیلی می توان به روشنی دریافت.

آنچه مسلم است دشمنان ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب و طی 8 سال جنگ تحمیلی از هیچ تلاشی برای مهار کردن انقلاب و ضربه زدن به اهداف آن فرو گذار نکردند ؛ جنگی که با حمایت غرب و آتش افروزی رژیم بعث آغاز شد علی رغم میل و پیش بینی های دشمنان به نفع جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید؛ مهمتر این که 8 سال حماسه و ایثار موجب گسترش و تقویت فرهنگ مقاومت در میان مردم شد.

اما با به پایان رسیدن جنگ خیلی ها گمان می کردند که با بازسازی ویرانی ها و آثار باقی مانده از آن خاطرات دفاع مقدس در غبار گذر زمان به فراموشی سپرده خواهد شد، که البته برای بیگانگان و گروهی از معاندین که خارج از مرزهای میهنمان روزگار می گذراندند رنگ باختن یاد فداکاری ها و رشادت های دوران جنگ تحمیلی بهترین اتفاقی بود که آرزوی آن را در سر داشتند. موضوعی که بدون شک در سایه ی استقبال پرشور جوانان و زائران مناطق جنگی به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شد؛ با این اوصاف تحلیل رفتار ها و واکنش های رسانه های بیگانه چندان پیچیده به نظر نمی رسد. 

هراس دشمنان از انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل هایی که وقایع جنگ را درک نکرده اند امری طبیعی است و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ی شهدا در کنار روشن کردن ابعاد گوناگون جنگ در شرایط سخت و بحرانی، بدون شک آن چیزی نیست که بیگانگان و رسانه های وابسته به آنان خواهان آن باشند. بنابراین سیاه نمایی با استناد به حوادث پیش آمده در جاده ها و ایجاد موج رسانه ای منفی تنها راه دشمنان برای تسکین درد ناکامی در مقابل ملت ایران است.

بدون تردید حوادث ناگوار جاده ای که منجربه کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان گردیده برای همگان تلخ و تاسف بار است؛ اما مقایسه ی تعداد حوادث رخ داده در مسیر کاروان های راهیان نور با آمار بالای تلفات جاده ای در دیگر نقاط کشور از آن چنان ابعاد گسترده ای برخوردار نیست تا موجب شود این حوادث را به جریاناتی خاص همچون ضعف برنامه ریزی، عدم نظارت و یا عامل اجبار در این سفر ها نسبت دهیم؛ هرچند که در سال های اخیر در این سفر ها حداکثر کوشش برای استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب مانند اتوبوس های مجهزتر و با رانندگان مجرب و استفاده از قطار صورت گرفته است و همچنین وجود عامل اجبار برای شرکت در راهیان نور سخن کذبی است که ساخته ذهن معاندان است.

حال این که چرا در میان تمامی حوادث رخ داده در جاده های کشور شبکه های فارسی زبان وابسته به بیگانه تنها به دلسوزی و ابراز نگرانی برای مجروحین و کشته شدگان راهیان نور اصرار می ورزند سوالی است که نیازی به پاسخ ندارد.

منبع: فرهنگ نیوز



برچسب‌ها: امریکا

پیام انیمیشن غرب برای کودکان
شنبه 93/1/2 ساعت 2:5 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

پیام انیمیشنی غرب، به کودکان سرگشته امروز +تصاویر

فرصت‌ها و تهدیدهای فرهنگی موجود در هر تمدن و کشوری پتانسیل شگرفی در تعالی و سقوط یک جامعه دارد از این جهت آسیب‌شناسی فرهنگی، یکی از اصول قطعی و خدشه‌ناپذیر در هر جامعه ای محسوب می‌شود.

گروه گزارش ویژه مشرق - هم اکنون ایالت متحده آمریکا به عنوان دارنده قوی‌ترین سیستم رسانه‌ای با تولید سالانه هزاران قطعه موسیقی،انیمیشن، سریال و آثار سینمایی، در تئوریزه کردن اندیشه خود یکه‌تاز است.

این آثار رسانه‌ای به عنوان یکی از اثرگذارترین ابزار آلات فرهنگی در گستراندن اهداف ایالت متحده نقش پر رنگی را ایفا می‌کند، در این راستا انیمیشن به عنوان ابزاری سرگرم‌کننده و پرطرفدار که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است از بالاترین ظرفیت برای شکل دادن به فرهنگ عمومی یک جامعه برخوردار است.

از این حیث، سالانه کمپانی‌های نامی و مشهور آمریکایی با ساخت تعداد قابل‌توجهی انیمیشن در راستای اجرای رسالت جهانی‌سازی گام مهمی را بر می‌دارند.

استودیوهای انیمیشن پیکسار (Pixar Animation Studios  ) را می‌توان یکی از پیش‌قراولان انیمیشن‌سازی دانست که در سال 1986 میلادی توسط استیو جابز و ادوین کتمول تأسیس شد.

این کمپانی در ابتدا با مشارکت در ساخت انیمیشن داستان اسباب‌بازی (Toy Story  ) خود را به شهرت رساند؛ در سال 2006 میلادی نیز والت دیزنی (The Walt Disney Company  ) یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان به قیمت 7.4 میلیارد دلار پیکسار را از آن خود کرد و آن را به زیرمجموعه شرکت خود تبدیل کرد  . 

 

این کمپانی در سال 2009 میلادی با ساخت و پخش انیمیشن آپ (UP  )، یکی از موفقت ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما را رقم زده و موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

انیمیشن آپ به عنوان یکی از بهترین و خوش‌ساخت‌ترین آثار سینمایی به کارگردانی و نویسندگی پیت داکتر و کمک کارگردانی باب پیترسون ساخته شده است.  

از آثار گذشته پیت داکتر می‌توان به کارگردانی و همکاری در ساخت انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی (Toy Story  )،شرکت هیولاها (Monsters,Inc  ) و وال- ای (WALL·E  ) اشاره کرد.

انیمیشن آپ در حوزه تکنیک و سبک طراحی، شخصیت‌پردازی و روند داستان از ماهرانه‌ترین انیمیشن‌های پیکسار محسوب می‌شود؛ آپ را می‌توان در ژانر ماجرا جویی تلقی کرد و آن را انیمیشنی طنز که به تقابل و رابطه دو نسل متفاوت می‌پردازد مورد بررسی قرار داد.

طراحی چهره مربع گونه کارل فردریکسن (Carl Fredricksen  ) با صدای ادوارد آسنر (Edward Asner  ) و چهره دایره‌ای و شرقی راسل (Russell  ) با صدای بازیگر خردسال، جوردن ناگای (Jordan Nagai  ) فضایی نشاط آوری را برای مخاطب مهیا کرده است.

داستان آپ در ارتباط با پیرمردی به نام کارل فردریکسن می‌باشد که دارای طبعی خشک و چهره‌ای عبوس گونه می‌باشد اما گذشته وی که داستان فیلم را رقم می‌زد مربوط به دوران کودکی او می‌باشد.

در آغاز داستان، کارل کودکی ماجراجو و مجذوب خلبانی کاوشگر به نام چارلز مانتز (Charles Muntz  ) می‌باشد که مدعی کشف پرنده‌ای ماقبل تاریخ در سرزمینی گمشده واقع در آمریکای لاتین است، کارل پس از دیدن فیلم قهرمان محبوب خود در مسیر بازگشت به خانه با دختر بچه‌ای به نام اِلی آشنا می‌شود که او نیز همانند کارل، طرفدار چارلز می‌باشد و هر دو هم قسم می‌شوند تا روزی به آبشار بهشت (Paradise Falls  ) در سرزمین گمشده سفر کنند.

به مرور زمان و حرکت آرام و موزیکال انیمیشن، زندگی مشترک آن‌ها تا هنگام مرگ اِلی به پیش می  رود و هیچ‌گاه کارل و اِلی به آرزوی خود نمی‌رسند.

کارل که یک فروشنده بادکنک است به تنهایی در خانه‌ای که تمامی خاطراتش با اِلی در آن است زندگی می‌کند، خانه‌ای که در تمامی اطراف آن ساخت‌وساز در حال صورت گرفتن است اما کارل تصمیم به تخلیه خانه خود ندارد.

در روزی پسربچه‌ای به نام راسل با آمدن به خانه فردریکسن خود را کاشف سرزمین‌های دور می‌نامد و تصمیم دارد برای به دست آوردن مدال به فردی سالخورده کمک کند تا بتواند به آخرین مدال دست یابد اما کارل او را نادیده گرفته و راسل را به بهانه‌ای از درب منزل خود رد می‌کند.

در این بین کارل نیز به دلیل کهولت سن از طرف خانه سالمندان موظف به ترک خانه خود است به این جهت او تصمیم می‌گیرد با تعداد زیادی از بادکنک‌های باد شده خانه خود را به سمت آرزوهای دوران کودکی خود و الی ببرد.

اما وی بعد از موفق شدن در به پرواز آوردن خانه خود متوجه حضور راسل می‌شود و از اینجا به بعد ماجراجویی آن دو آغاز می‌شود  .

کارل بعد از رسیدن به جزیره گم شده،در عین ناباوری با قهرمان دوران کودیکیش مواجه می‌شود که برای به دست آوردن پرنده‌ای که در گذشته وعده‌اش را داده بود دست به هر عملی می‌زند.

چارلز توسط سگ‌های سخن گو خود که خدم و حشم وی محسوب می‌شوند تصمیم به گرفتن پرنده دارد اما او با مقاومت راسل که به طور اتفاقی با پرنده دوست شده مواجه می‌شود و کارل نیز که صرفاً تصمیم دارد به آبشار بهشت برود اهمیتی به نظر راسل نمی‌دهد و پرنده به دست چارلز می‌افتد.

کارل بعد از رسیدن به مکان آرزوهای خود پی به بی‌ارزش بودن این محل برده و تصمیم می‌گیرد تابه کمک راسل برود و در نهایت آنکه چارلز را شکست داده و موفق به نجات پرنده می‌شوند.

روند ذکرشده داستان در لایه‌های رویین آن نشان‌دهنده داستانی خوش تعلیق و سرگرم‌کننده می‌باشد اما این روند جذاب علیرغم شکل ظاهری دارای بار عمیق فلسفی و استراتژیک می‌باشد.

مطرح‌شدن سرزمین گمشده و یا سرزمین رویاها تحت عنوان آبشار بهشت که سفر به آنجا آرزوی دیرینه کارل و اِلی می‌باشد، در حوزه فلسفه تحت عنوان ناکجا آباد و یا آرمان‌شهر از چند هزار سال پیش تاکنون مطرح بوده و در میان اهل فلسفه نامی آشنا محسوب می‌شود.

در بررسی تطبیقی موضوع سرزمین گمشده و یا همان آرمان ‌شهر با انیمیشن آپ به نتایج قابل‌توجه و بعضاً متضاد با واقعیت اندیشه غربی مواجه می‌شویم.

در انیمیشن آپ، رسیدن به آبشار بهشت برای اِلی و کارل رویای دوران کودکی تا پیری آن دو محسوب می‌شود که در تمامی عمر برای رسیدن به آن تلاش می‌کردند؛ اِلی از دوران کودکی با داشتن کتابی که به ماجراجویی های خود اختصاص داشت به نوشتن داستان‌های روی‌داده زندگی خود می‌پرداخت و تصمیم بر این داشت تا بخشی از کتاب را به اتفاقات پس از رسیدن به آبشار بهشت اختصاص دهد.

 

 

 


اما کارل نیز که هنوز بر هدف خود مصمم است و تصمیم به برآورده کردن ارزوی اِلی دارد در نهایت تصمیم خود را گرفته و با به پرواز درآوردن خانه خود به سوی سرزمین رویایی به آرزوی خود دست می‌یابد و خانه خود را در کنار آبشار بهشت قرار داده و به آرامی بر صندلی راحتی خود تکیه می‌ِزد و سپس کتاب خاطرات ماجراجویی اِلی را بر می‌دارد تا ادامه آن را کامل کند اما در کمال ناباوری ادامه کتاب را از قبل پر شده می‌بیند و متوجه می‌شود که اِلی ادامه زندگی مشترک خود با کارل را در صفحات مخصوص به ماجراجویی در آبشار بهشت پر کرده است؛کارل بعد از دیدن این صفحات شوکه شده و با عوض کردن نظر خود تصمیم می‌گیرد تا به کمک راسل بشتابد.

اگر نگاهی هوشمندانه به سکانس ذکرشده داشته باشیم نباید از فروریزی یک‌باره رویای رسیدن به سرزمین گمشده غفلت کرد، بدون شک اوج القای استراتژیک فیلم و پیام غیر مستقیم در نفی آرمان‌گرایی در این سکانس از انیمیشن ارائه شده است.

سازندگان فیلم به یک باره تمامی آمال و آرزوهای حضور در آبشار بهشت و زندگی در آنجا را نفی کرده و با تقبیح اتوپیاگرایی و ایدئالیسم این پیام را به مخاطب می‌رساند که زندگی در اتوپیا رویایی بیش نبوده و واقعیت زندگی همان رویدادهای روزمره و حوادث روزگار زندگی می‌باشد که خوشی‌ها و ناخوشی‌ها در آن رقم خورده است.

اصلی‌ترین القای استراتژیک فیلم به مخاطبان جهانی این انیمشن و بلاخص تمدن شرق که به نمایندگی از راسل در انیمیشن آپ حضور دارند موضوع عدم توجه به اتوپیاگرایی است، اما با کمی تعمق و بررسی در روند تاریخ فلسفه غرب با رویکردی معکوس مواجه خواهیم شد.

بزرگترین فیلسوف تاریخ تمدن غرب، ملقب به افلاطون یا پلاتون (Πλ?των  )‏ در قرن چهارم پیش از میلاد به عنوان معمار ایده‌آلیست، آرمان‌شهر با نوشتن کتاب جمهور به شرح جامعه‌ای رویایی پرداخت و با معرفی کردن انسان به عنوان منشأ همه‌ی چیزها پایه تمدن غرب امروزی را بنا کرد. 

در توصیف جمهور نوشته‌اند:

با همه‌ی اهمیت خود، نه تحقیقی علمی است و نه گزارشی تاریخی، بلکه شرح جامعه‌ای رویایی است؛ درعین‌حال کسانی به دیده موافقت به جمهور نگاه کرده و گفته‌اند: جمهور محصول کوششی است برای تبیین طبع انسانی از راه روانشناسی می‌باشد و سراسر جمهور بر این استوار است که همه‌ی نهادهای جامعه مانند سازمان طبقه‌ای، قانون، دین، هنر و جز این‌ها از نفس انسان‌ها نشأت گرفته‌اند.

به واقع جمهور با به تصویر کشیدن جامعه رویایی و مشخص کردن آرمان خود توانست در طی زمان بخشی از خاستگاه های فعلی جهان امروز را رقم بزند.

اما ارائه جامعه‌ای آرمانی محدود به جمهور افلاطون نمی‌شود بلکه پس از دوره میانی افرادی نظیر سر توماس مور یا قدیس توماس مور، با ارائه کتاب ناکجا آباد بین سال‌های 1515-1516 میلادی و ظاهرا تحت تاثیر جمهور افلاطون به شرح کشوری فرضی به نام آبراکسا پرداخته و جامعه مورد نظر خود را در آنجا ارائه کرده است.

و یا فرد دیگری به نام جیووانی دومینیکو توماسو کامپانلا، در سال 1602 میلادی نیز با ارایه شهر خورشید و با اعتقاد به ستاره‌شناسی به عنوان بنیاد علم، جامعه آرمانی خود را ارائه کرد.

در سال 1627 میلادی نیز فرانسیس بیکن، سیاست‌مدار و فیلسوف انگلیسی و بانی انقلاب علمی با ارائه آتلانتیس نو به شرح جامعه آرمانی خود پرداخته است.

این جامعه بر خلاف ناکجا آباد توماس مور که سیاسی بود، جامعه‌ای علمی است، چرا که بیکن معتقد بود راز بهروزی انسان در شناخت و تغییر طبیعت است. در این کتاب، اجتماعی تصویر شده است که در آن علم مقام حقیقی خود را یافته و بر همه‌ی چیزها حاکم شده است.

نکته قابل‌توجه در حوزه آرمان‌گرایی محل جغرافیای این جامعه است؛ افلاطون در تیمائوس، داستان کهنی از سرزمین آتلانتیس نقل کرده بود که در اعماق دریاهای غربی فرو رفته بود و بیکن آمریکای کشف‌ شده را با این آتلانتیس یکسان گرفت و آتلانتیس نویی در نظر آورد، او آتلانتیس نو را در اقیانوس آرام تعیین کرد و آن را جزیره‌ای سبز و خرم با مردمانی که لباس‌های تمیز و عالی پوشیده‌اند توصیف کرد. 

در انیمیشن آپ نیز جزیره گمشده در آمریکای جنوبی به عنوان مکانی رویایی در نظر گرفته شده است حال آنکه سازندگان فیلم بر خلاف مشی اندیشه غرب این بار به نفی آرمان‌گرایی پرداخته و زندگی عادی و روزانه را به عنوان واقعیتی غیرقابل انکار که جایگزین ایدئالیسم شده است معرفی می‌کند.

حال سؤال مطرح آن است که چرا سازندگان این انیمیشن به عنوان بخشی از سیستم هالیوود در پی نفی آرمان‌گرایی به مخاطبان جهانی خود می‌باشند.

تمدن غرب و در رأس آن ایالت متحده آمریکا، به عنوان قطب اصلی فعلی جهان و داعیه‌دار لیبرالیسم به عنوان یکته تاز در میان تمامی ایدئولوژی‌های مطرح جهان آن آخرین مکتب فکری دانسته و تمامی قرائت‌هایی که در تضاد با اصول فلسفه لیبرالیسم باشد نفی می‌کند.

به گفته یوشی‌هیرو فرانسیس فوکویاما، متفکر آمریکایی ژاپنی‌الاصل، از آرمان دموکراسی لیبرال نمی‌توان به چیز بهتری دست یافت و  غیر از مدل سرمایه‌داری دموکرات لیبرال کمتر نسخه‌ای از تجدد وجود دارد که ظاهر موفقی داشته باشد.

جاری بودن تفکر فوکویاما در تمامی لایه‌های سیستم ایالت متحده موجب شده چنین تمدنی خود را همان جامعه آرمانی بداند و هیچ‌گاه جز خود را نپذیرد و از دشمنی و جنگ با دیگر تفکرات کوتاهی نکند. 

حال دستگاه رسانه‌ای این تمدن با نفی اتوپیاگرایی، علیرغم آنکه خود این مسیر را در طول سه هزار سال قبل طی کرده است سعی دارد با رساندن پیام نفی آرمانگرایی به جهانیان و پذیراندن واقعیت فعلی در قالب آن، همچنان با ایدئولوژی لیبرالیسم بتازد.

از این حیث انیمیشن 170 میلیارد دلاری آپ را، نه صرفاً یک سرگرمی کوتاه مدت بلکه یک داستان فلسفی در جهت آرمان لیبرالیسم می‌توان توصیف کرد.

منبع: مشرق نیوز




جشنواره بسیج
شنبه 93/1/2 ساعت 2:2 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

مقابله با برنامه های ماهواره ای در جشنواره بسیج

جشنواره محصولات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، جشنواره محصولات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین با هدف شناسایی، ساماندهی و حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی هنری و فعالیت‌های  فرهنگی ایجابی و اقناعی گروه‌های مردمی برای مقابله با آثار سوء برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بر فرهنگ نظام خانواده، جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود.

نحوه مقابله با تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر فرهنگ عمومی، خانواده، جوانان، نوجوانان و کودکان، تبیین نقش ماهواره در غیرت‌زدایی و ایجاد فساد و اعتیاد، تبیین نقش شبکه‌های ماهواره‌ای در ترویج سبک زندگی غربی، طلاق و فروپاشی خانواده، تبیین نقش ماهواره در مصرف‌گرایی و مدگرایی ، افشای نقش ماهواره در ایجاد خشونت و افزایش جرایم و بزه‌های اجتماعی ، افشای نقش ماهواره در اختلافات قومی، فرقه‌سازی و عرفان‌های کاذب، تبیین نقش شبکه‌های ماهواره‌ای در تضعیف باورهای دینی و انقلابی، تبیین نقش ماهواره در ترویج و گرایش جوانان به موسیقی غربی و معرفی بهترین روش‌های اقناعی برای کاهش آسیب‌ها و مقابله با ماهواره از جمله مهمترین موضوعات و سرفصل‌های این جشنواره است که در بخش‌های تولیدات ادبی شامل داستان، شعر، نمایشنامه‌ و فیلمنامه، تولیدات هنری شامل هنرهای تجسمی، چند رسانه‌ای، فیلم، سرود و موسیقی، تحقیق و پژوهش شامل فعالیت‌های تبلیغی و روشنگری، ویژه شامل ایده‌ها و فعالیت‌های خلاقانه در جهت مقابله با تأثیرات ماهواره‌های بیگانه، پیامک و بخش آزاد شامل تبیین آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای و نحوه مبارزه با آنها برگزار می‌شود.

این جشنواره نیمه اول مرداد 93 برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند آثار خود را تا تاریخ یکم خرداد 93 از طریق ایمیل media.basij@chmail.ir و یا از طریق لوح فشرده به آدرس صندوق پستی 156- 17845 ارسال کنند.

آثار ارسالی در هیأتی متشکل از اساتید و صاحب‌نظران حوزه هنر و رسانه ارزیابی شده و در اختتامیه از برگزیدگان هر موضوع و رشته تقدیر به عمل خواهد آمد.

مشرق نیوز



برچسب‌ها: بسیج

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه