سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
ملاک مشروعیت حکومت
شنبه 91/11/28 ساعت 10:13 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

بسم الله الرحمن الرحیم

ملاک مشروعیت حکومت چیست؟

درباره ملاک مشروعیت حکومت، دیدگاههاى متعددى وجود دارد. در اینجا به چند نظریه مشهور به صورت گذرا اشاره مىکنیم:

1. نظریه قرارداد اجتماعى: این نظریه مشروعیت حکومت را از قرارداد اجتماعى مىداند; بدین معنا که بین شهروندان و دولت قراردادى منعقد شده که بر اساس آن، شهروندان خود را ملزم به پیروى از دستورهاى حکومت مىدانند; در مقابل حکومت هم متعهد است که امنیت، نظم و رفاه شهروندان را فراهم سازد. در اینکه طرفین قرارداد اجتماعى چه کسانى هستند نظرات متفاوتى اظهار شده، که یکى از آنها این است که یک طرف قرارداد شهروندان هستند و طرف دیگر حاکم یا دولت. نظریه دیگر این است که بین خود شهروندان این قرارداد منعقد مىشود.

2. نظریه رضایت: رضایت شهروندان معیار مشروعیت است; یعنى وقتى افراد جامعه به حکومتى راضى بودند اطاعت از دستورهاى حکومت بر آنان لازم است. رضایت افراد باعث مىشود آنان خود را به الزام سیاسى وارد کرده، حکومت حق دستور دادن بدانان را پیدا مىکند.

3. نظریه اراده عمومى: اگر همه مردم یا اکثریت آنان خواهان حاکمیت کسانى باشند، حکومت آنان مشروع مىشود. معیار مشروعیت، خواست عمومى مردم است.

4. نظریه عدالت: اگر حکومتى براى عدالت تلاش کند، مشروع است. عدالت است که زاینده الزام سیاسى است.

5. نظریه سعادت یا ارزشهاى اخلاقى: مشروعیت یک حکومت در گرو آن است که حکومت براى سعادت افراد جامعه و برقرارى ارزشهاى اخلاقى تلاش کند. دلیل اینکه مردم ملزم به پیروى از حکومت اند، این است که حکومت به دنبال سعادت آنان است.

6. نظریه مرجعیت امر الهى یا حکومت الهى: معیار مشروعیت یک حکومت، حق الهى و امر اوست حکومت دینى در واقع بر اساس همین نظریه است.

توضیح هر کدام از این نظریات در کتب فلسفه سیاسى ذکر شده است. ما به اختصار به نقد و بررسى این نظریات مىپردازیم.

این شش نظریه را مىتوان به سه محور اساسى برگرداند; خواست مردم، عدالت یا مطلق ارزشهاى اخلاقى، و حکومت دینى (الهى).

خواست مردم

طبق سه نظریه نخست، معیار مشروعیت، خواست مردم است. اگر معیار مشروعیت خواست مردم باشد، لازمه اش آن است که اگر مردم حکومتى را نخواستند آن حکومت نامشروع باشد ـ هر چند آن حکومت در پى مصالح مردم باشد ـ و اگر مردم خواستار حکومتى بودند آن حکومت مشروع گردد هر چند بر خلاف مصالح مردم حرکت کند و ارزشهاى اخلاقى را رعایت نکند.

در اینجا باید ریشه یابى کرد که پایه و اساس ارزشهاى اخلاقى چیست؟

در قرون اخیر گرایشى در فلسفه اخلاق پدید آمده که پایه و اساس ارزشهاى اخلاقى را خواست مردم مىداند (پوزیتویسم اخلاقى). بر اساس این گرایش همیشه خواست مردم و ارزشهاى اخلاقى همسان و همسویند و هیچ اختلافى با هم پیدا نمىکنند. وقتى حکومتى مورد خواست مردم بود، لزوماً آن حکومت رعایت کننده ارزشهاى اخلاقى خواهد بود.

ولى باید دانست گرایشهاى دیگرى در فلسفه اخلاق نیز هست; از جمله «فلسفه اخلاقى اسلام» که معتقد است بین خواست مردم و ارزشهاى اخلاقى، همیشه همخوانى نیست. بر اساس این گرایش اشکال فوق مطرح خواهد شد.

اشکال دیگر این است که اگر اکثریت جامعه حکومتى را خواستند، تکلیف اقلیّتى که چنین حکومتى را نمىخواهند چه مىشود؟ چرا این اقلیت ملزم به اطاعت از اوامر حکومت باشند؟!

این اشکال بسیار جدّى است و در برابر دموکراسى به معناى «حکومت اکثریت» بسیار منطقى جلوه مىکند.

همین طور است اگر افرادى موافقت مشروط به حکومتى داشته باشند، ولى حکومت به آن شرط عمل نکند; آیا این حکومت مشروعیتى خواهد داشت و آن افراد التزامى به آن حکومت پیدا خواهند کرد؟

درباره سه نظریه نخست اشکالات خاص و جزیى دیگرى مطرح است که براى دورى از اطاله کلام از بیان آنها خوددارى مىکنیم.

عدالت یا مطلق ارزشهای اخلاقی

اگر معیار مشروعیت حکومت را عدالت و یا ارزشهاى اخلاقى بدانیم آن گونه که در نظریه چهارم و پنجم بیان شد مشروعیت دستورها و اوامر حکومت توجیه شده است، ولى نسبت به دلیل اعتبار حاکم یا گروه حاکم سخنى گفته نشده است; یعنى اگر قانونى عادلانه و یا تأمین کننده ارزشهاى اخلاقى بود، اعتبار و مشروعیت مىیابد، همان گونه که در نظریه چهارم و پنجم مطرح شده است. با این سخن اعتبار قانون تثبیت شده است ولى سخن در اعتبار و مشروعیت حاکم است; یعنى در بحث مشروعیت حکومت سخن در این است که به چه معیارى حاکم یا گروه حاکم حق فرمان دادن و دستور صادر کردن دارند.

به عبارت دیگر: وقتى قانون و دستورى عادلانه بود، لازم الاجر است، ولى چرا اجراى این قانون به دست شخص حاکم باشد؟ عادلانه بودن فرمان، توجیه گر حکومت به دست شخص یا گروه خاصى نیست. این ایراد در نظریه چهارم و پنجم مسکوت مانده است.

حکومت دینى و الهى

اگر نظریه ششم را بپذیریم، اشکالات وارده بر نظریات قبلى، بر این نظریه وارد نیست. چون همه کسانى که به وجود خدا معتقد هستند، خدا را مالک و سلطان (داراى تسلط تکوینى بر مردم) مىدانند. اگر خدا آفریدگار انسانهاست، چرا حقّ دستور دادن و حکم کردن نداشته باشد؟! از سوى دیگر کسانى که معتقد به وجود خدا هستند، بر این باورند که احکام الهى به سود خدا نیست، بلکه در جهت مصالح مردم است، همچنین این احکام عادلانه و مطابق با ارزشهاى اخلاقى است. پس اگر خدا حکم کند، لزوم اطاعت از آن بدون اشکال است.

اگر خدا کسى را براى اجراى حکم الهى معیّن کند، او حق حاکمیت دارد. و حکومت او با اشکالى رو به رو نخواهد شد. حکومت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) و امامان معصوم(علیهم السلام) با نصب خاص الهى صورت گرفته است و حکومت ولى فقیه در زمان غیبت امام معصوم (علیه السلام) با نصب عامّ از طرف امام معصوم انجام شده است که خود وى منصوب خداست.

پرسش و پاسخ ، ج1 (تألیف علامه مصباح یزدی)



برچسب‌ها: پرسش و پاسخ

خیالات!
چهارشنبه 91/11/25 ساعت 3:22 عصر | نوشته ‌شده به دست | ( نظرات )

خیالات ! (گفت و شنود)

گفت: روزنامه وابسته به حلقه انحرافی ادعا کرده که مخالفت این روزها علیه سرحلقه انحرافی برای جلوگیری از قدرت گرفتن فردی است که از جنس مردم است، یعنی «مردمی نژاد»! است.
گفتم: پیوند متهم نفر اول فساد کلان اقتصادی، لابی با وی در هتل لاله، اعطای امتیاز 400 میلیون تومانی به شرکت ثبت نشده و با سرمایه یک میلیون تومانی متعلق به یک ایرانی فراری مقیم آمریکا، پیوند با عوامل فتنه، ادعای دوستی با مردم اسرائیل، اختراع مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام و... نشانه مردمی نژاد بودن است؟!
گفت: چه عرض کنم؟! خیالاتی شده و تصور می کنند که می توانند با این ترفندها بصیرت مردم را دور بزنند.
گفتم: یارو می گفت، قرار است به زودی یک سفینه بسازم و با آن به خورشید سفر کنم. به او گفتند ولی از چندصد کیلومتری خورشید، خودت و سفینه ات ذوب می شوید. یارو گفت؛ اختیار دارید! قرار است، شب برویم!

منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: سیاست

خدمت حلقه انحرافی
چهارشنبه 91/11/25 ساعت 3:9 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

حلقه انحرافی برای «مرد بحران» کم خدمت کرده است؟!  

یک روزنامه وابسته به حلقه انحرافی ادعا کرد دعوا بر سر نیامدن مردمی نژادی دیگر است.
این روزنامه می نویسد: طرح برخی بحث ها و موضوع ها از سوی محافل سیاسی و فکری خاص طی دو سال گذشته، نشان می دهد برخی دانسته یا نادانسته درصدد هستند با ایجاد تغییراتی در مدل و هندسه جمهوری اسلامی که حضرت روح الله معمار کبیر انقلاب آن را پایه گذاری کرده، روح حاکم بر نظام «امام و امت» را با نوعی از استحاله و تغییرات محتوایی رو به رو کنند.
روزنامه مذکور با اشاره به برخی دعاوی انتخاباتی نظیر دولت وحدت ملی، دولت ائتلاف ملی، دولت فراجناحی و... می نویسد: هدف در ذیل طرح این گونه بحث ها، کم رنگ کردن نقش مردم در انتخاب بالاترین مقام اجرایی کشور و جلوگیری از بر سر کار آمدن فردی از جنس مردم و با مطالبات مردمی است. به زعم برخی سیاسیون، از این پس فردی که رعیت زاده است و در برابر ارباب زادگان و بزرگ زادگان می ایستد، نباید رئیس جمهور ایران شود. نکته جالب توجه در این بین، این که می توان مبدع بسیاری از این مدل ها را شخصی دانست که به واسطه «مرد بحران» دانستن خود، دائما در حال طراحی مدل هایی برای خروج از بحران های فرضی است.
این روزنامه توضیح نداده که آیا پیوند لیدر حلقه انحرافی با عناصری نظیر نفر اول فساد اقتصادی 3 هزار میلیارد تومانی و لابی در هتل لاله تداعی «مردمی نژادی» بودن می کند؟ یا اعطای امتیاز ویژه 400 میلیاردتومانی در کیش به شرکتی ثبت شده با یک میلیون تومان، غمخواری مردم است؟ حمایت از برخی هنرپیشگان مبتذل و پرداخت کمک های مالی ویژه به آنان چطور؟
در همین حال جای سوال است که چرا همین روزنامه وابسته به حلقه انحرافی در همسویی با فتنه گران، از زبان مرد بحران-ساز- آنان به القای تقلب پرداخت و شعار دروغین انتخابات آزاد را آن هم در صفحات اول خود (قبل از هشدار رهبر معظم انقلاب) برجسته کرد. آیا این هم معنای تازه مردمی نژاد بودن است؟ یا مثلا دامن زدن به تنش و تعارض میان نهادهای قانونی و دور زدن رهنمودهای امام و رهبری، به معنای وفاداری به «هندسه جمهوری اسلامی که حضرت روح الله معمار کبیر انقلاب آن را پایه گذاری کرد» است؟! ادعای دوستی با مردم اسرائیل و اختراع مکتب ایرانی که برای ادعای هلال شیعی و تمایل ایران به ایجاد امپراتوری در منطقه سند جور کرد، چطور؟
اساسا آیا می توان عملکردی برای حلقه انحراف جست وجو کرد که کمک به دراز کردن زبان فتنه گران و پر کردن خانه های جدول دشمن در زمینه ایجاد بی ثباتی، تنش و اختلاف درون نظام نباشد؟ چگونه امکان دارد حلقه ای مدعی حمایت از نظام امت و امام باشد و در عین حال خلاف منویات ولی امرمسلمین و ملت انقلابی مشی کند؟

منبع: روزنامه کیهان



برچسب‌ها: سیاست

شگرد انحراف، حاشیهسازی
یکشنبه 91/11/22 ساعت 10:33 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
دادستان کل کشور در اجتماع مردم اصفهان:
دشمن مهره‌های انحرافی به میدان آورده/ شگرد انحراف،حاشیه‌سازی است

خبرگزاری فارس: دادستان کل کشور گفت: دشمن اکنون مهره‌های انحرافی خود را به میدان آورده است و جریانی ایجاد کرده که با آرمان‌های انقلاب، امام (ره) و رهبری در حال ستیز است.

خبرگزاری فارس: دشمن مهره‌های انحرافی به میدان آورده/ شگرد انحراف،حاشیه‌سازی است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم راهپیمایی 22 بهمن در میدان امام خمینی (ره) اظهار کرد: از همان روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن بسیاری از شهرها و استان‌های کشور ما را درگیر جنگ داخلی کرد که بسیاری از شهدای ما مربوط به این زمان هستند.

وی افزود: سپس دشمن جنگ احزاب را به راه انداخته و گروه‌های دست پرورده خود را مسلح کرده و به جان مردم ایران انداخت.

دادستان کل کشور تاکید کرد: دشمن به این مسئله نیز اکتفا نکرد و با ترور افراد، سوزاندن جهادگران، حمله نظامی به طبس و اقدامات دیگر به مقابله با ملت شریف ایران پرداخت که البته مأموران باد و شن در صحرای طبس آن‌ها را از پا انداخت.

وی با اشاره به اینکه آمریکا از همان ابتدا ایران را تحریم و دارایی‌های ایران را بلوکه کرد، گفت: دشمنان در ادامه اقدامات ناجوانمردانه خود بر علیه ایران برای برپا زدن نظام اسلامی ما در یک مقطع کوتاه تعداد زیادی از مسئولان مهم نظام مانند رئیس جمهور، نخست وزیر، مقامات عالی قضایی، تعدادی از نمایندگان وزرا، فرماندهان عالی نظامی و انتظامی و هزاران نفر از نیروهای مختلف از اقشار جامعه را ترور و به شهادت رساند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: تمام این کارها دشمنان را راضی نکرد و آن‌ها همزمان با تحریم و بسیج نیروهای دست نشانده شرق و غرب و به شهادت رساندن هزاران نفر از مردم ما جنگ تمام عیار نظامی با حمایت شرق و غرب از دریا، آسمان و زمین بر علیه این ملت و انقلاب نوپا کشور تازه مستقل شده ایران را به راه انداختند.

وی با بیان اینکه در این جنگ نابرابر تمام زیرساخت‌های ایران و تأسیسات کارخانه‌جات را نابود کردند، اضافه کرد: دشمنان دست ایران را برای ورود سلاح‌های نظامی بستند و اجازه نداند کوچک‌ترین سلاحی به دست ایران برسد و ایران در شرایطی قرار گرفت که از نظر نظامی در برابر این جنگ نابرابر توان چندانی نداشت.

دادستان کل کشور با بیان اینکه جنگ داخل، ترور، تحریم اقتصادی ستون پنجم در داخل، از دیگر ترفندهای دشمنان در طول این سال‌ها بر علیه انقلاب ایران بوده است، اظهار کرد: دشمنان پس از ناکامی از به کار گرفتن این شیوه‌ها بوق‌های تبلیغاتی در داخل و خارج را برای ایجاد یاس و ایجاد شکاف بین مردم و امام(ره) به پا کردند و ستون پنجم نیز برای شایعه پراکنی به پا و انواع تهمت‌ها را بر مردم روا داشتند.

وی ادامه داد: دشمنان روز به روز حلقه محاصره را تنگ‌تر و ایران انقلابی را که تنها می‌خواهد از فرامین خدا تبعیت کند و خود از قربانیان تروریست است را حامی تروریست و محور شرارت خواندند.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به دیگر اقدامات دشمنان بر علیه ایران اسلامی تاکید کرد: دشمنان با میلیاردها دلار نظر سایر کشورها را برعلیه ایران به کار گرفتند و سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشر بر علیه ایران قطعنامه صادر کردند و با این کارها قصد داشتند مردم کشورمان را به خیال خام خود منزوی کنند.

وی ادامه داد: در تمام این سال‌ها مستکبران جهانی با جنگ سیاسی، اقتصادی، تحریم، تبلیغات مسموم رسانه‌ای و شایعات شبانه‌روزی می‌خواستند ایران را از پا دربیاورند اما به علت پایبندی مردم ایران به ولایت که متصل به قدرت خداوند است، در این اقدام‌های ننگین موفق نشدند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دشمنان با ترفندی ایران را با کشورهای دیگر شرقی و اروپایی مقایسه و دست کم گرفتند، تاکید کرد: در این اقدام دشمنان میلیون‌ها رسانه را به کار گرفتند تا به زعم خود به کمک تبلیغات و جنگ نرم از درون به پیکره نظام خدشه وارد کنند.

وی افزود: در این راستا دشمن 140 شبکه ماهواره‌ای را تنها به ایران اختصاص داده تا برای ترویج ابتذال، خشونت یأس و ناامیدی در روحیه جوانان ما اقدام کنند.

محسنی‌اژه‌ای تأکید کرد: همچنین دشمنان ورود مواد مخدر صنعتی را به کشور ما تسهیل کردند تا بتواند با ایجاد رخوت و سستی در جوانان توان ساختن و امید به آینده را از آن‌ها بگیرند.

وی ادامه داد: در راستای همین جنگ نرم دشمنان از مهره‌های دیگر استفاده و دست به ایجاد فتنه‌ای عظیم در سال 88 زدند و امید بستند که با حمایت‌های مالی  تبلیغات مسموم و افراد جدید بتوانند با فتنه 88 مردم را از درون به زعم خود به جان هم بیندازند.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در این جنگ نرم یکی از دستورات مهم ایجاد نفاق و اختلاف میان مردم است، تاکید کرد: مردم کشور ما بصیرت بی‌نظیر، امید به حمایت خدا و امام زمان (عج) و پشتوانه عظیم ولی فقیه به جنگ فتنه رفتند و در نتیجه به آن‌ها ضربه‌ای وارد نشد.

وی با بیان اینکه دشمن درصدد ایجاد ترفند دیگری برای مبارزه با ملت ایران است،گفت: دشمن اکنون مهره‌های انحرافی خود را به میدان آورده است و جریانی ایجاد کرده که با انحراف از آرمان‌های انقلاب، امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در حال ستیز است.

دادستان کل کشور تأکید کرد: جریان انحرافی در صدد آن است  که با چهره نفاق گونه ارزش‌های ضد دینی خود را به ارزش‌های به ظاهر اسلامی و ملی تبدیل کند.

وی اضافه کرد: این جریان مدام آب به آسیاب دشمن می‌ریزد و هر روز با حاشیه سازی التهاب و موجی جدید را در کشور ایجاد می‌کند که دست شیطان بزرگ پشت سر آن است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه این اجتماع و حضور پرشور  مردم ایران ترفند و نقشه دشمنان را خنثی می‌کند، تصریح کرد: به مسئولان و مدیران استان تاکید می‌کنم که این مردم به حق مستحق خدمت هستند و اگر ما شبانه‌روز تلاش کنیم نمی‌توانیم کار شایسته این مردم را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: باید دست به دست هم دهیم و تمام تلاش خود را به کار ببریم تا با وجود دشمنی‌های مستکبران مشکلات این مردم را که با وجود تحریم‌های خارجی و ندانم کاری‌‌های داخلی منجر به مشکل معیشتی از این انقلاب حمایت می‌کنند، برطرف کنیم.

دادستان کل کشور اظهار کر: ابتدا به مجموعه خودمان در دستگاه می‌گویم که من زحمات شما را درک می‌کنم اما به درد مردم بیشتر برسید و به فرموده امام (ره) آن‌ها که زبان برای گفتن، پای برای رفتن و قلم نوشتن ندارد بهتر و بیشتر کمک کنید و اجازه ندهید مردم در پیچ و خم دادخواست‌های خود بمانند.

وی ادامه داد: تلاش خود را به کار برید تا دست مفسدان را کوتاه کنید و در این راه ما هر حمایتی لازم باشد از شما می‌کنیم.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: همچنین از استاندار و مسئولان تقاضا دارم که به خاطر خدا حاشیه‌ها و مسایل فرعی را کنار بگذارند و برای مردم انقلابی و شهیدپرور اصفهان کاری کرده و در این راه عدالت را فراموش نکنید.

منبع: فارس نیوز

 



برچسب‌ها: سیاسی

مشروعیت حکومت؟
جمعه 91/11/20 ساعت 11:21 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

 

مشروعیت حکومت به چه معناست؟

بهتر است ابتدا توضیحى درباره مفاهیم اصلى سؤال داده شود، سپس به پاسخ بپردازیم.

حکومت

گر چه تعریفهاى مختلفى از این واژه در کتب علوم سیاسى ارائه شده است، امّا، مىتوان حکومت را به طور ساده این گونه تعریف کرد: حکومت ارگانى رسمى است که بر رفتارهاى اجتماعى افراد جامعه نظارت داشته، و سعى مىکند به رفتارهاى اجتماعى مردم جهت ببخشد. اگر مردم از طریق مسالمت آمیز، جهت دهى را پذیرا شدند، مطلوب حاصل است وگرنه حکومت با توسّل به قوه قهریه اهدافش را دنبال مىکند; یعنى اگر کسانى از مقررات وضع شده که براى رسیدن به هدف مورد نظر حکومت لازم است، تخلف کنند با کمک دستگاههاى انتظامى مجبور به پذیرفتن مقررات مىشوند. که این تعریف شامل حکومتهاى مشروع و نامشروع مىشود.

ضرورت حکومت

در نظریات مختلفى که درباره حکومت گفته شده است به ضرورت وجود حکومت در جامعه اعتراف شده است. تنها مکتب «آنارشیسم» منکر ضرورت وجود حکومت است. آنارشیستها معتقدند بشر مىتواند با اصول اخلاقى، زندگى اجتماعى خویش را اداره کند و نیازى به حکومت نیست. آنها معتقدند باید آن چنان حرکت کرد که به این نتیجه رسید; یعنى باید مردم چنان تعلیم و تربیتى دارا باشند که بدون نیاز به حکومت، جامعه را اداره کنند.

مکاتب دیگر، این نظریه را منافى با واقعیات و به تعبیرى آن را غیر واقع بینانه مىدانند در طول قرنها بلکه هزاران سال تجربه نشان داده است در هر جامعه اى افرادى هستند که به قوانین اخلاقى ملتزم نیستند و اگر قدرتى آنان را مهار نکند، زندگى اجتماعى را به هرج و مرج مىکشانند.

مفهوم مشروعیت

مشروعیتى که در فلسفه سیاست مطرح مىشود مفهومى اصطلاحى دارد که نباید آن را با معناى لغوى این واژه و واژه هاى هم خانواده اش اشتباه گرفت; به عبارت دیگر نباید «مشروعیت» را با «مشروع»، «متشرعه» و «متشرعین» که از «شرع» به معناى دین گرفته شده همسان گرفت. بنابراین، معناى این واژه در مباحث سیاسى تقریباً مرادف قانونى بودن است.

هنگامى که پذیرفتیم حکومت ضرورت دارد و اساسش به این است که دستورى از مقامى صادر شود و دیگران به آن عمل کنند، قوام حکومت به وجود شخص یا گروهى است که «حاکم»اند و همین طور به انسانهایى که مىبایست دستورات شخص یا گروه حاکم را بپذیرند و بدان عمل کنند.

آیا مردم از هر دستورى باید اطاعت کنند؟ آیا هر شخص یا گروهى حق دارد و مىتواند که دستور دهد؟

در طول تاریخ کسانى بوده اند که با زور بر مردم تسلط یافته و بر آنان حکم فرمایى کرده اند، ولى شایستگى فرمانروایى را نداشته اند. در مقابل، گاهى فرد یا افراد شایسته اى بوده اند که مردم مىبایست از آنان اطاعت کنند.

با توجه به نکته فوق مىتوان گفت منظور از «مشروعیت» این است که کسى حق حاکمیت و در دست گرفتن قدرت و حکومت را داشته باشد، و مردم وظیفه خواهند داشت از آن حاکم اطاعت کنند.

تلازم میان حق و تکلیف

با توجه به معنایى که از مشروعیت ارائه شد، میان «حق حاکمیّت» و «تکلیف مردم در اطاعت» تلازم و به اصطلاح منطقى، تضایف برقرار است. یعنى وقتى کسى «حق» داشت، دیگران «تکلیف» دارند آن حق را رعایت کنند. براى تقریب به ذهن به این مثال توجه کنید: وقتى مىگوییم: پدر حق دارد به فرزندش دستور بدهد، یعنى چه؟ یعنى فرزند باید اطاعت کند.این «حق» و آن «تکلیف به اطاعت» از هم جدا شدنى نیستند. تقدم و تأخرى میان این دو نیست. اگر هم تقدم و تأخرى در نظر بگیریم ثمره عملى ندارد. به هر حال وقتى مىگوئیم حاکم «حق» دارد فرمان بدهد، یعنى مردم باید به دستورش عمل کنند. و مکلّف اند از وى اطاعت کنند. پس مىتوان گفت: «مشروعیت» یعنى «حقانیت».

باید توجه داشت در اینجا فقط قصد روشن ساختن مفهوم «مشروعیت» را داریم، نه چیز دیگر، یعنى گاه در تعریف، فقط مفهوم را توضیح مىدهند و گاه در تعریف توجّه به مصادیق خارجى مفهوم، چگونگى تحقق آن مصادیق، مؤلفه هاى پیدایش آن مصادیق و امثال آن دارند. اگر بخواهیم به معناى اخیر توجه کنیم، باید وارد مسائل دیگرى مانند معیار مشروعیت، نظرات مختلف درباره آن و دیگر مباحث بشویم; ولى اکنون ما فقط در صدد بیان مفهوم هستیم.

توضیحى درباره حق

گفتیم که مشروعیت حکومت یعنى حق حکومت بر مردم. در میان مردم این باور وجود دارد که در هر جامعه اى کسانى حق دارند بر مردم حکومت کنند و کسان دیگرى چنین حقّى را ندارند. پس اگر گفته شود فلان حکومت مشروع است، یعنى حق است، بدین معنانیست که دستورهاى آن حکومت، حق و مطابق با واقعیت است.

حقّى که در اینجا گفته مىشود، مفهومى اعتبارى است که در روابط اجتماعى مطرح مىگردد. اکنون ما درباره معیار حقّ داشتن، چگونگى دریافت حق، منبع اعطا کننده حق و ... سخن نمىگوییم و فقط بحث مفهومى مورد نظر ماست.

هر کس از مشروعیت یک حکومت سخن به میان مىآورد، تصورش این است که کسانى حقّ حکومت کردن دارند و کسانى دیگر چنین حقّى ندارند. مثلاً خردسالان، دیوانه ها، افراد عقب مانده ذهنى، افراد جاهل و بىسواد و امثال آنها حقّ ندارند که بر دیگران حکم کنند و فرمان برانند.

حق حاکمیت چرا و لزوم اطاعت به چه دلیل؟

گفته شد «حق حاکمیت» و «تکلیف به اطاعت» با هم ملازمند. پس تفاوتى نیست اگر بپرسیم: چرا حاکم حق دارد دستور دهد، یا اینکه سؤال کنیم: چرا باید مردم از حاکم پیروى کنند و دستورهاى او را اجرا نمایند.

اگر پذیرفتیم که اولاً: در هر جامعه اى باید حکومتى وجود داشته باشد، و ثانیاً: حکومت، به معناى تدبیر امور اجتماعى یک جامعه است; باید بپذیریم کسانى حق دستور دادن و حکم کردن دارند، و در مقابل، مردم مکلف اند دستورهاى حاکم یا هیأت حاکمه را اطاعت کنند. اگر دستورى در کار نباشد، دیگر حکومتى وجود نخواهد داشت. اگر دستور و اوامرى باشد، ولى کسى اطاعت نکند، حکومت بیهوده خواهد بود و اعتبار حاکم و محکوم بىفایده است.

دلایل عقلى که رابطه حاکم و محکوم یا رئیس و مرؤوس و یا امام و امت را به وجود مىآورد، مثل این که بدون داشتن چنین رابطه اى مصالح جامعه تأمین نمىشود، همان دلیلها ثابت مىکند حاکم حق حکم کردن دارد و مردم باید از او اطاعت کنند.
تاکید مىکنیم اصل لزوم حکومت و حق حاکم در دستور دادن و وظیفه مردم در اطاعت، امرى جدا از این است که به چه دلیلى حاکم حق حکومت دارد و چرا مردم وظیفه اطاعت کردن دارند. اکنون بحث در مسأله نخست است، نه مسأله اخیر.

در جاى دیگر به این مبحث خواهیم پرداخت که آیا مشروعیت از سوى خواست مردم و مقبولیت عامه است، یا از جاى دیگر نشأت مىگیرد، و در نهایت نظر اسلام درباره مشروعیت را بررسى خواهیم کرد.

پرسش و پاسخ - علامه مصباح یزدی



برچسب‌ها: پرسش و پاسخ

هسته مرکزی شبکه رسانه ای دستگیر شده
چهارشنبه 91/11/18 ساعت 11:3 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

یانیه دوم وزارت اطلاعات منتشر شد

هسته مرکزی شبکه رسانه‌ای دستگیر شده در لندن مستقر است/ تعامل ویژه بازداشت‌شدگان با برخی از بزرگ‌ترین سرویس‌های اینترنتی جهان

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای جزئیات دیگری از پرونده شبکه متصل به سازمان عملیات روانی دولت انگلیس موسوم به "بی بی سی" را اعلام کرد.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، متن کامل اطلاعیه دوم وزارت اطلاعات به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال اطلاعیه این وزارتخانه در تاریخ 1391.11.11 پیرامون بازداشت تعدادی از عوامل شبکه مرتبط با سازمان عملیات روانی دولت انگلیس (موسوم به بی.بی.سی) بخش دیگری از اطلاعات حاصله به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد:

1- با استمرار پیگرد قضایی و تحقیق از عوامل شاخه داخلی شبکه فوق‌الذکر از تاریخ صدور اطلاعیه قبلی تاکنون تعداد دیگری از اعضای آن بازداشت یا احضار شده‌اند، ضمناً یک نفر  از بازداشت‌شدگان قبلی به قید وثیقه مرخص شده است و همچنان که اعلام شده بود این روند تا تحقیق از کل وابستگان آن شبکه با جدیت ادامه خواهد داشت.

2- افزون بر شناسایی کامل شاخه داخلی، با عنایات ویژه الهی کل عناصر مستقر در خارج این شبکه نیز شناسایی شدند، این شاخه از لحاظ گستردگی، پرشمارتر از شاخه داخلی بوده و اکثریت قابل توجهی از اعضای آن را عناصر فراری فتنه 88 و همکاران سابق روزنامه‌های موسوم به «زنجیره‌ای» تشکیل می‌دهند، همچنین هسته مرکزی شبکه که در لندن استقرار دارد از همکاری مستقیم سه کارگروه مستقر در بروکسل، پاریس و استانبول برخوردار است.

3- چرخه جمع‌آوری و ارسال اخبار و اطلاعات و دریافت خطوط کاری در این شبکه در خلاصه‌ترین بیان ممکن با ابلاغ لیست نیازمندی‌های خبری و اطلاعاتی و نیز تحلیل‌های مهم و مبنایی، غالباً توسط شاخه خارج‌نشین انجام می‌شد، سپس عملیات جمع‌آوری اخبار و اطلاعات و بازنشر و توزیع  خطوط کاری و تحلیل‌ها بین تعداد قابل توجهی از رسانه‌های همسو، توسط عوامل داخلی شبکه و عمدتاً با سوء استفاده از مجاری و امکانات رسانه‌ای صورت می‌گرفت.

4- هسته مرکزی مستقر در لندن اخیراً علاوه بر فعالیت‌های به ظاهر رسانه‌ای و خبری، ماموریت تولید سوژه برای جریان‌سازی را نیز به عوامل داخل ابلاغ کرده بود، این مأموریت در قالب اقدامات گوناگونی ابلاغ می‌شد، به عنوان مثال هسته لندن اسامی برخی از عناصر رسانه ای و هنری مورد نظر را به شاخه داخل ابلاغ می‌کرد و از آنها می‌خواست به چهره‌سازی، ترویج و تبلیغ آنها بپردازند.

عناصر داخل موظف بودند با برگزاری گردهمایی‌هایی تحت عنوان تجلیل، بزرگداشت، میهمانی و تحویل هدایایی همچون سکه‌های طلا و وجوه نقد دریافتی از خارج به جریان‌سازی خبری و یارگیری بپردازند، عکس این روند نیز در چارچوب تهاجم به برخی شخصیت‌ها یا پدیده‌ها ابلاغ و اجرا می‌شد.

5- وجود تشابه در ساختار و اهداف کلی و جزئی این شبکه با دو شبکه موسوم به «مستندسازان» و «دوبلورها» که ظرف یک سال گذشته مورد شناسایی و برخورد قانونی قرار گرفتند، بیانگر وجود اطاق فکر متمرکز و متصل به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و استقرار قرارگاه عملیاتی برای طراحی، هماهنگی و اجرای «جنگ نرم دائمی» علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد.

6- اطلاعات مستند موجود حاکی است که این شبکه با برخی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین سرویس‌های اینترنتی جهان در تعامل ویژه و «همکاری هدایت‌شده از طریق عناصر فرا رسانه‌ای» بوده و حتی نمونه‌هایی از این همدستی و همداستانی را همزمان با اقدامات این وزارتخانه علیه شبکه مورد بحث و به منظور نجات آن به اجرا گذاشته که به نتیجه نرسیده‌اند.

از آنجا که این پرونده همچنان در دست پیگیری می‌باشد ان‌شاءالله در اولین فرصت مقتضی و با هماهنگی مرجع محترم قضایی، اطلاعات دیگری به استحضار ملت سرافراز ایران اسلامی خواهد رسید.
منبع: بولتن نیوز


برچسب‌ها: فتنه گران

برگزاری آرام انتخابات
چهارشنبه 91/11/18 ساعت 10:55 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
سردار نقدی:
بصیرت افزایی مردم برای برگزاری آرام انتخابات سال آینده ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی بصیرت افزایی را در بین مردم بیشتر کرده چرا که ارتقای این مهم در برگزاری آرام انتخابات ضروری محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس: بصیرت افزایی مردم برای برگزاری آرام انتخابات سال آینده ضروری است



به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سردار محمدرضا نقدی عصر امروز در همایش طرح شجره طیبه صالحین بسیج استان البرز اظهار داشت: برگزاری انتخابات با آرامش یکی از مهم‌ترین ضروریاتی است که باید رعایت شود چرا که در صورتی که شبکه‌های بصیرت بخشی تقویت لازم نشوند، شاید مشکلات حتی به قبل از انتخابات هم کشیده شود.

وی ادامه داد: هم اکنون فعالیت‌های بسیج با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی در حال اجرا است.

این مسئول تأکید کرد: این فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بیش از گذشته مورد حمایت  مردم قرار گیرد.

نقدی در ادامه سخنان خود با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز حمایت‌های بی‌دریغ مردم سبب شد که رزمندگان اسلام در عملیات‌های مختلف و در جنگ هشت ساله پیروز باشند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور افزود: ملت ایران با حمایت و پشتیبانی به موقع از رزمندگان اسلام سبب پیروزی کشور در برابر دشمن شدند.

نقدی تکریم خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان را مهم‌ترین وظیفه مسئولان و مردم دانست.

وی بر توسعه فرهنگ بسیج در بین نسل امروز تأکید کرد و افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که نسل امروز با فرهنگ بسیج به خوبی مأنوس شده و در کنار بسیج فعالیت‌های فرهنگی را ادامه دهد.

نقدی انجام فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی را مهم‌ترین راهکار در توسعه فرهنگ زیبای بسیج عنوان کرد.

*توسعه فضاهای فرهنگی پایگاه‌های بسیج کشور

وی در بخشی دیگر از سخنان خود بر توسعه فضاهای فرهنگی پایگاه‌های بسیج کشور تأکید کرد و گفت: این پایگاه‌ها در استان البرز نیز باید با توسعه همراه باشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: توسعه این پایگاه‌ها در اولویت کاری سازمان بسیج مستضعفین قرار دارد و در نظر داریم تا پایان سال جاری طرح‌های لازم در این زمینه اجرایی کنیم.

فارس نیوز




برچسب‌ها: انتخابات

قله ایثار
دوشنبه 91/11/16 ساعت 1:40 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قسمتی از بیانات امام خامنه ای در جمع بسیجیان خراسان شمالی 1391:

ما افراد بشر، دائم در کنار لغزشگاه داریم حرکت میکنیم. جاذبه‌ها ما را به خود فرامیخواند. دنبال منافع شخصى حرکت میکنیم. منافع شخصى، ما را جذب میکند. گاهى به خاطر منافع خودمان، حاضریم حق دیگران را هم پامال کنیم. باید مراقب خودمان باشیم. خودسازى بسیجى، یکى از خصوصیاتش همین است که بتواند این روحیه را در خود تقویت کند و پرورش دهد که ایثار کند. آن قله‌هاى بسیج که عرض کردیم، آنهائى هستند که جان خودشان را در کف دست گرفتند، رفتند براى دفاع از اسلام، براى دفاع از انقلاب، براى دفاع از امام، براى دفاع از کشور، براى حفظ مرزهاى کشور جنگیدند. از خودگذشتگى، بالاتر از این؟ بیش از این؟ این، قله‌ى ایثار است.

 



برچسب‌ها: امام خامنه ای

زخمه های یکشنبه سیاه
دوشنبه 91/11/16 ساعت 1:34 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
زخمه های یکشنبه سیاه؛
ما را لیاقت نگاه نگران پدر نیست، ما گرفتار چاه های نفس خود هستیم، همنشین گرگ های فربه اما چالاک، راستی ...چه نفس های چاق و چله ای کرده ایم، زندانی مکر خود شده ایم، اسیر زلیخای دنیا...

مولایم ...

ما را چه به همراهی تو

بتاز ای تک سوار تنها...

ما طفلان رهیم  

اسیران خر مهره دنیا

چرب و شیرین ها، کین و نفرت ها

نه روی آمدن داریم و نه زانوانی برای بغل گرفتن

تو عمار می خواستی

و ما لیاقت غلامی قنبر تو را هم نداشتیم

ما لایق دستان نوازش گر و نگاه نگران تو نیستیم

ما  شرمنده ایم...

شرمنده تر از هر روز

دیروز روز سیاه ما بود

و قصه پر غصه ما عبرت دیگران

یکشنبه سیاه

سیاه تر از هر شب

...تو به انتظار ما نمان

بتاز ای سردار سر به دار تنها

ما را لیاقت تو نیست ای تک سوار تنها

برو ای مسافر تنها

ای قافله دار تنها

ای امیر سکوت و فریاد

ای بغض فروخورده

ای سر در گریبان چاه تنهایی

ای اشک های تو شبنم و دل های ما رها

برو ای ناخدای تنها

بادبان ها را بکش که طوفان ها در راه است

ما را لیاقت نگاه نگران پدر نیست

ما گرفتار چاه های نفس خویشیم

همنشین گرگ های فربه اما چالاک

راستی ...چه نفس های چاق و چله ای کرده ایم

زندانی مکر خود شده ایم

اسیر زلیخای دنیا

اما نه ...

می دانیم که نمی روی

تو مهربان ترین پدر دنیا هستی

و ما ناخلف ترین ...

ما دستان خود را از تو رها کردیم

اما تو دست های ما  را  بگیر

اگر بروی تنها می شویم

... تنها تر از همیشه

صدای زوزه گرگ های زمستان می آید

و بوی فتنه سامری ها

سردار تنهای من نرو

نرو ای شیر خط شکن ، ای حیدر خراسان

ما را هم با خود ببر

ای ناخدای سفینه نجات

همت های کوتاه ما را نبین

و دست های ضعیف ما را بگیر ...

****

دعوای کودکانه و زشت شما خطاست/نفس شما به حضرت ابلیس مبتلاست
وقتی که خصم منتظر یک بهانه است/آیا جدال و جنگ در این روزها رواست؟
این رهبر عزیز دلش خون شد از شما/حتما دوباره گفت که عمار من کجاست
امواج فتنه می رسد از هر طرف ولی/کشتی نوح را چه غم از ورطه بلاست
این انقلاب کشتی اولاد احمد است/ این پور حیدر است که بر عرشه ناخداست
جواد محرابی

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: یکشنبه سیاه

یاد شهدای روحانی
دوشنبه 91/11/16 ساعت 3:1 صبح | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

بسم الله الرحمن الرحیم



وصیت نامه شهید
زندگینامه شهید

شهیدمهدی آخوندیان
استان مازندران > شهرستان بابل

زندگینامه

طلبه شهید: مهدی آخوندیان باید سهمی از آفتاب جست تا آفتابی شد که اگر کرامت روز بر ظلمت شب برنتابد، سیاهی محض همه جا را فرا خواهد گرفت هر چند ما بهره خاکیم و برخاسته از فطرت زمینیم. امّا شهید بهره آسمان است و خونش آفتابی است که دور دست افق‌های نامکشوف را روشن می‌کند، دُرّی است منور در دل ظلمتکده خاک، که سیاهی و تاریکی آن را به آفتاب شفق مبدل می‌گرداند. سخن در وصف ستاره‌ای درخشان از تبار عشق و پاکی‌هاست: طلبه شهید مهدی آخوندیان فرزند رضا در شهر امیرکلا به سال 1342 هـ-ش در خانواده‌ای متدین به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در زادگاه خود گذراند و بعد از اتمام سال اول راهنمایی در سال 1354 در سن 12 سالگی تصمیم می‌گیرد که رشد و بالندگی خود را از دروس علوم اسلامی کسب کند و به همین علت با موافقت پدر و مادر، راهی حوزه علمیه قم شد. از آنجا که به مادر خود قول داده بود که در ضمن تحصیل علوم دینی دیپلم خود را هم بگیرد. از همان سال اول حوزه، به صورت متفرقه در امتحانات آموزش و پرورش شرکت می‌کرد تا اینکه موفق به اخذ دیپلم شد و تحصیلات حوزوی را هم تا سطح 1 -که اتمام لمعتین باشد- به پایان برد. این دلداده کوی معرفت، در کنار تحصیل جهت امرار معاش خود و خانواده به کارگری مشغول می‌گشت. مهدی علاقة زیادی به اهل بیت(علیهم السلام) داشت و مادرش هنوز زمزمه دلنشین او را در رثای اهل بیت(علیهم السلام) فراموش نکرده است. بگونه‌ای که مادر می‌گوید: وقتی صدای زار زار او را از زیرزمین منزل می‌شنیدم، آنچنان منقلب می‌شدم که ناخودآگاه من هم گریه‌ام می‌گرفت. آقا مهدی نه تنها خود بارها به جبهه می‌رفت که دیگران را هم به این امر مقدس برای دفاع از کیان اسلام دعوت می‌کرد. در وصیتنامه خود خطاب به کلیه مادران می‌گوید: «مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری کنید که فردای قیامت در محضر خداوند نمی‌توانید جواب زینب(سلام الله علیها) و 72 شهید کربلا را بدهید.» و در دنباله می‌گوید: «نمی‌توانستم در شهر بمانم و ببینم بچه‌ها عاشقانه و عارفانه جان ببازند و من در پشت جبهه‌ها فقط تشییع کنم و مدعی باشم.» و سرانجام این عارف دلشکسته نتوانست بیش از این در فراق شهدا صبر کند و در تاریخ 29/3/1365 در منطقه مهران بر اثر اصابت تیر تا اوج آسمان پاکی‌ها پر کشید و با شهدای بدر، اُحد، کربلا و… هم آواز گشت و غزل وصال سر داد. نوایی داد پیــر می فـــروشان بشارت باد بر آن باده نوشان هر آنکه وصل می خواهد بیاید شراب اصل می خواهد بیاید و بعد از انتقال پیکر شهید به زادگاهش در جوار شهدا به خاک سپرده شد. «روحش شاد و راهش پر رهرو باد»

منبع: سایت کنگره شهدای روحانی سراسر کشور



برچسب‌ها: شهدای روحانی

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه