سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
عوامل بی حالی افراد
شنبه 91/10/30 ساعت 9:46 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
کمبود آهن، B12، اسید فولیک ویتامین ها توان حرکتی ، شادابی و نشاط را از افراد گرفته و باعث کسلی و بی حالی می شود.

دکتر مسعود کیمیاگر، در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:بی حالی و کسلی در افراد تعریف عمومی دارد ممکن است عوامل کم خونی ( کمبود آهن) باشد.

وی در خصوص عوامل دیگر بی حالی در افراد بیان کرد: کمبود B12، کمبود اسید فولیک، ویتامین های گروه B ( ویتامین B9) که نبود این عوامل توان حرکتی، شادابی و نشاط را افراد می گیرد و در کل تغذیه ناسالم موجب بی حالی در فرد می شود.

کیمیاگر تصریح کرد: فردی که با کمبود آهن مواجه است با مصرف غذاهایی حیوانی، گوشت قرمز، جگر، دل جایگزین کند و همچنین کمبود اسید فولیک با خوردن سبزیجات ، کمبود ویتامین ها با خوردن غلات سبوس دار همراه با تغذیه مناسب بر اساس 4 گروه اصلی
 
 وی اظهار داشت: برای داشتن بدنی سالم، با مصرف 4 گروه ، نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، لبنیات ، گوشت و تخم مرغ و همچنین استفاده 3 واحد ویتامین در طول روز و 2 فنجان سبزی بهتر است لبنیات کم چرب مصرف شود تا فردی سرحال و با نشاط باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: پزشکی

بیماری و افراد شاد
شنبه 91/10/30 ساعت 9:45 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
   
افراد شاد کمتر بیمار می شوند!
افرادی که از سلامت جسمی و روانی برخوردارند ، شادمانی بیشتری احساس می کنند و آنهایی که نسبت به افراد افسرده، شادمان ترند کمتر با بیماری و مرگ ناشی از آن روبرو می شوند.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛‌ افراد شادمان احساس می کنند که بر زندگی تسلط بیشتری دارند در حالی که افراد افسرده خود را بازیچ? دست سرنوشت می پندارند همچنین افراد شاد در مقابل مشکلات، قدرت ایستادگی و ابراز وجود بیشتری داشته و آمادگی بهتری برای تجربه کردن امور زندگی از خود نشان می دهند.
 
انسان برای داشتن زندگی شاد و پربار به چشم اندازهای وسیعی برای آینده نیاز دارد و فقدان چنین اهدافی می تواند موجب گرایش به سبک زندگی ملالت بار و بروز عادات رفتاری ناسالم مانند  افراط در تفریح، پرخوری و استفاده از مواد مخدر و الکل شود.
 
افرادی که به پیوندهای شخصی، خانوادگی و اجتماعی پایبندتر هستند، بانشاط تر از آنهایی هستند که خود را در این دنیا تنها می بینند همچنین در موقعیت های شغلی هرچه جایگاه افراد در سلسله مراتب قدرت بالاتر می رود و احساس تسلط بر افراد و مشارکت آنها در تصمیم گیری های سازمانی افزایش می یابد، احساس شادی نیز بیشتر می شود.
 
نحوة برخورد با رخدادهای روزمرة زندگی، از وقایع خوشایند زندگی چون ترفیع شغلی و ازدواج موفق گرفته تا وقوع حوادث ناگوار نظیر تعارضات واختلافات بین فردی، ارتباط کاملاً آشکاری با احساس شادمانی دارد.
شادی، هیجان ناشی از انبساط با تظاهرات بیرونی و زودگذر است  اما نشاط، احساس انبساط و شادمانی درونی بصورت پایدار است همچنین شادی همیشه با هیجان ها، لبخند ، خنده و حرکت بروز می کند اما نشاط هرچند احساسی لذت بخش محسوب می شود، اما این احساس لزوما با خنده همراه نیست.
شادی می تواند هیجانی کاذب و زودگذر باشد در حالی که ماهیت نشاط، مثبت و بادوام است و تجربه نشان داده که شادی های کاذب ناشی از محرک های متفاوت نظیر داروهای روان گردان، مواد مخدر و الکل و نظایر آن، کوتاه و گذرا بوده و علائم اندوه و افسردگی را به دنبال دارد.
 
منبع: نسل
باشگاه خبرنگاران


برچسب‌ها: پزشکی

تطهیر فتنه گران
جمعه 91/10/29 ساعت 9:58 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:
تطهیر فتنه‌گران به یک جریان تبدیل شده است

خبرگزاری فارس: خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به برخی تحلیل‌ها در خصوص فتنه‌گران و ماهیت آن‌ها طی چند هفته اخیر گفت: تطهیر فتنه‌گران به یک جریان تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: تطهیر فتنه‌گران به یک جریان تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید احمد خاتمی خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت‌های پیش‌روی هفته جاری، گفت: تقوا باید در تمام عرصه‌های جامعه مشاهده شود، من خودم و شما را به تقوا و حریم نگهداری دعوت می‌کنم. تقوی جامع‌ترین آثار اخلاقی است که همچون در پیکره نظام اخلاقی دین از جمله عرصه‌ خانوادگی، تعلیم و تعلم، اقتصاد و ... جاری است.

وی افزود: تقوی باید پوششی باشد که تمام زندگی ما را فرا بگیرد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن شهادت امام حسن عسکری(ع) ادامه داد: بعد از امام جواد(ع) کوتاه‌ترین عمر را امام حسن عسکری(ع) داشت و دوره امامت ایشان در سخترین شرایط گذشت و محل زندگی ایشان باشگاه افسران عباسی بود.

آیت‌الله خاتمی گفت: با این حال ایشان در چنین شرایطی عَلَم امامت را برداشت و هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه فرهنگی دین خود را به دین رسول‌الله ادا کرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز آغاز امامت حجت‌ابن الحسن(عج) افزود: اعتقاد به یک منجی که در آخر زمان، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، اعتقاد بین‌المللی الهیون عالم است و این اعتقاد که این شخص از خاندان حضرت رسول اکرم است یک اعتقاد بین‌المللی اسلامی است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به آیات و احادیث تاییدکننده امامت حضرت صاحب‌الزمان(عج) در آخر زمان، ادامه داد: انشاءالله خداوند همه ما را از منتظران امام عصر(عج) قرار دهد.

آیت‌الله خاتمی همچنین به فرا رسیدن هفته وحدت اشاره کرد و گفت: مقصود از وحدت این است که در مقابله با دشمنان اسلام که شیعه و سنی برای آنان مطرح نیست، با یکدیگر ائتلاف کنیم. در جنوب لبنان با حزب‌الله لبنان که شیعه است، می‌جنگند و در غزه نیز مسلمانان سنی را بمب‌باران می‌کنند، آنها اساس اسلام را نمی‌خواهند و از جان گرفتن خیزش اسلامی نگرانند. در اینجا وحدت معنا پیدا می‌کند که در مقابل این دشمنان کینه‌توز هوشیارانه بایستند و اجازه استفاده از اختلافات را ندهند.

وی به هفته وقف نیز اشاره کرد و افزود: وقف معنای کامل صدقه جاری است، وقف یک نهاد ممتاز دینی است، وقف است که سرمایه شخص را پایدار می‌کند و حتی باعث می‌شود که در عالم برزخ نیز به حساب وی ثواب بریزند. انشاءالله واقفان به طور جدی وارد این عرصه شوند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن ماه‌های دی و بهمن که یادآور حوادث شیرین انقلاب است، گفت: فرار شاه در 26 دیماه سروری به مردم داد که در عمر دوم انقلاب بی‌نظیر بود. آنها که حکومت ستم‌شاهی را دیده بودند، این خبر برای آنها بسیار خوشحال‌کننده بود. در 22 بهمن نیز گل پیروزی در گلستان انقلاب اسلامی به بار نشست.

آیت‌الله خاتمی گفت: از آن زمان آمریکا هر توطئه‌ای که از دست وی بربیاید به کار می‌برد که می‌توان به جنگ تحمیلی، جنگ قومیت‌ها، کودتاها و ده‌ها توطئه دیگر اشاره کرد، ولی این انقلاب خم به ابرو نیاورد و مانند سرو قامت‌کشیده ایستاد.

وی افزود: یکی از این توطئه‌ها فتنه سال 88 بود که دقیقا از خارج دیکته شده بود و در داخل اجرا می‌شد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به برخی تحلیل‌ها که طی یکی دو هفته گذشته مطرح شده است، تصریح کرد: ما احساس کردیم در صورتی که در مقابل این تحلیل‌ها وارد نشویم ممکن است شما پدیدآوردگان حماسه 9 دیماه بدهکار شوید و سران فتنه طلبکار شوند و این بسیار گزنده است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: اظهار نظر در این کشور آزاد است، قرار نیست همه مثل ما فکر بکنند. ما معتقدیم اظهارنظر آزاد است. ممکن است شخصیتی حرفی را بزند که ما قبول نداشته باشیم اما بزرگی وی را پذیرفته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی گفته‌ها در مورد اینکه سران فتنه آدم‌هایی متدین و شریف بوده‌اند، پذیرفته نیست، افزود: این حرف بسیار نادرست است و از نظر بنده حقیر قابل قبول نیست.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به برخی بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فتنه ادامه داد: از نظر مقام معظم رهبری فتنه این است که زمانی افرادی با ظاهر صلاح اما با باطن دشمنی فضا را غبارآلود کنند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه تصریح کرد: زمانی که فتنه وارد می‌شود، بسیاری آن را نمی‌شناسند اما زمانی که گذشت متوجه می‌شوند که چه دامی برای آنها پهن شده است.

وی افزود: فضای فتنه، فضای غبارآلود است. در فتنه سال 88 فضا غبارآلود شد یا نه؟ هیچکس نمی‌تواند بگوید که فضا غبارآلود نشد و معتقد هم نیستیم که هر کس به داخل خیابان آمد، معاند بود. برای بعضی‌ها فضا را غبارآلود جلوه داده بودند اما برخی‌ها نیز این تحرکات را حمایت می‌کردند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به در جریان فتنه 33 دروغ گفته شد، ادامه داد:‌ دروغ اول، دروغ تقلب بود که امریکایی‌ها و سران کشورهای استکباری از آن حمایت کردند، اما آنها در اعترافات خود به صراحت گفتند که ما سندی برای تقلب نداشتیم و می‌خواستیم مردم را تحریک کنیم.

آیت‌الله خاتمی گفت: یکی از سران فتنه به صراحت گفت که شورای نگهبان با چشم‌ پوشیدن بر انبوه تقلبات که آن را نیز نتوانستند ثابت کنند، دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

وی افزود: بعدها خود آنها اعتراف کردند که مسئله تقلب رمز اغتشاش بود.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه دروغ دوم تجاوز به زندانیان بود، گفت: یکی از سران فتنه با چنین حرفی آب به آسیاب دشمن ریخت اما هیچگاه نتوانست آن را اثبات کند. قوه قضائیه هیئت 3 نفره‌ای را تشکیل داد و با حوصله حرف‌های وی را شنیدند، اما نتوانست چنین اتهامی را ثابت کند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 هیئتی را تشکیل داد اما این هیئت نیز نتوانست چنین مسئله‌ای را ثابت کند. گرچه بعدها یکی از همپالگی‌های فتنه، عدم صدق چنین مسئله‌ای را تایید کرد، اما چنین مطلبی یک اتهام بزرگ به نظام بود.

وی افزود: آنها گفتند، دختری را گرفتند، شکنجه کردند، بدنش را سوزاندند و در بهشت زهرا دفنش کردند و بعد هم مجلس فاتحه برایش گرفتند و یکی از سران فتنه هم برایش اشک تمساح ریخت اما بعد از مدتی خود آن دختر به تلویزیون آمد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: من معتقدم هر کدام از این دروغ‌ها برای سرافکندگی سران فتنه کافی است اما من تعجب می‌کنم هنوز 3 سال نگذشته است برخی می‌گویند اینها سران فتنه نیستند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به استفاده ابزاری سران فتنه از مردم گفت: در انتخابات 40 میلیون نفر پای صندوق‌های رای آمدند و این مسئله یک ثروت عظیمی برای ملت بود اما سران فتنه به خاطر تشنگی قدرت این سرمایه اجتماعی را به آتش کشیدند و بعد خود را نماد مردم معرفی کردند.

وی افزود: بدعت ابطال انتخابات نیز یکی دیگر از مسائل مهم در فتنه سال 88 بود. یکی از سران فتنه به صراحت به این مسئله اشاره کرد که هیچ راهی جز ابطال انتخابات برای نظام باقی نمانده است، در حالی که بعدها خود به صراحت به این مسئله اشاره کردند که 500 هزار تقلب امکان‌پذیر است اما نه فاصله 11 میلیونی. اما ما می‌گوییم که حتی یک تقلب هم در شأن جمهوری اسلامی نیست.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: اما فتنه‌گران در بحث تقلب می‌دمیدند و برخی دیگر نیز که تقلب را مطرح نمی‌کردند، صحبت از رفراندوم می‌کردند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص زیر پا گذاشتن قانون و مسئولیت شکنندگان قانون در مورد خون‌های ریخته شده و خشونت‌ها، گفت: در مدت 8 ماه فتنه ما شاهد کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم این کشور بخصوص جوان‌ها بودیم.

وی افزود: ما شورش و التهاب را در کشور داشتیم که شما مردم تهران شاهد آن بودید، یکی از استراتژیست‌های فتنه قبل از انتخابات گفته بود که ما آنقدر رای نداریم که انتخابات را ببریم اما اینقدر رای داریم که کشور را بهم بریزیم. حمله به مساجد و عزاداران حسینی، بخش دیگری از این فتنه بود.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: روز عاشورا چه خبر بود، خیابان‌های تهران تبدیل به میدان جنگ شده بود و با آن قیافه کذایی با عزاداران برخورد می‌کردند. اما یکی از سران فتنه آنها را خداجویان می‌نامید و به جای محکومیت آنها، نظام را محکوم می‌کرد.

آیت‌الله خاتمی گفت: مسئله دیگر تبدیل مناسبت‌های دینی به میتینگ علیه نظام بود. در روز قدس با روزه‌خواری فریاد می‌زدند «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» در روز 13 آبان و 16 آذر که مناسبت‌های ضد آمریکایی بود، علیه نظامی شعار می‌دادند که در مقابل آمریکا ایستاده است.

وی افزود: شکستن قبح ارتباط با بیگانگان مسئله دیگر است و اوباما به صراحت به این نکته اشاره کرد و نتانیاهو نیز فتنه‌گران را سرمایه اسرائیل در ایران خواند. وزیر اطلاعات وقت به صراحت گفت که فتنه‌گران 100 تماس با سفارت انگلیس داشته و یکی از کارمندان فارسی زبان سفارت نیز در آشوب‌ها حضور داشته است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: جمع شدن تمام گروه‌های مخالف نظام از جمله سلطنت‌طلبان، منافقین آدمکش، کمونیست‌ها، استحاله شده‌ها و فراری‌ شده‌ها از این ملت همگی در این جریان علیه ملت ایران گارد گرفتند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: بنده دوستانه از برخی عزیزان می‌خواهم که آیا با همه این شرایط شما شک دارید که این‌ها از سران فتنه هستند یا نه.

وی افزود: بله، قیامتی هم در کار است و ما باید پاسخگو باشیم اما پاسخگوی تمام رفتارهای خودمان.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: من از این تریبون می بینم که تطهیر فتنه‌گران تبدیل به یک جریان می شود. در غیر این صورت من این مسئله را مطرح نمی‌کردم اما من احساس خطر می‌کنم و می‌گویم شما مردم درست عمل کردید و با بصیرت وارد میدان شدید.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به فرا رسیدن انتخابات 11 ریاست جمهوری گفت: انشاءالله تظاهرات روز 22 بهمن زمینه‌ای برای حضور پرشور در انتخابات شوند.

وی افزود: سابقه ندارد در تاریخ انقلاب‌های دنیا که هنوز 50 روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود، شما مردم پای صندوق‌های رای بیایید و از آن زمان تاکنون 30 بار پای صندوق رای آمدید. در تمام این انتخابات‌ها حضور باشکوه داشته‌ایم. در زمان خود انجام گرفته است. سالم و قانونی بوده است و فضا، فضای رقابتی بوده و در حالتی آزاد انجام گرفته است. مقام معظم رهبری نیز بر تمام این مسائل تاکید داشته است. انتخابات ما همیشه آزاد بوده است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: اما از آن زمان که فرموده‌اند شعار انتخابات آزاد پر کردن جدول دشمن است، اینها روی این کلمه زوم کردند. بدبخت‌های آواره و ذلیل خارج از کشور و برخی از فتنه‌گران اگر ما هم بیرون می‌بودیم کمپین انتخابات آزاد تشکیل می‌دادیم. بدانید شما به حدی منفور این ملتید که هرچه بگویید مردم علیه شما عمل می‌کند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: این مسئله از پدیده‌های دوره ریاست جمهوری ایشان بود و در فضایی صمیمی و با ادبیاتی دوستانه صحبت شد. مردم مشکل دارند و می‌خواهند مشکل حل شود و این کار جز با همکاری این دو امکان نخواهد داشت. امیدواریم در ادامه دولت همین سبک دنبال شود و بدانند مردم از دعوای رسانه‌ای مسئولان رنجیده خواهند بود.

آیت‌الله‌ خاتمی همچنین به کشتار شیعیان در عراق و پاکستان اشاره کرد و افزود: چه کسانی این کار را می‌کنند همان کسانی هستند که آمریکا و سوریه پول خرج آنها می‌کنند تا مسلمانان را بکشند که تکفیری‌ها هستند.

وی گفت: آمریکا تروریست‌پرور است و تروریست‌ها را با پول خود و همپیمانان خود به سوریه می‌فرستد. جنس این جنایات در پاکستان از جنس همان جنایات سوریه است و دست مرتجعین عرب در این کار به وضوح قابل مشاهده است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد:‌ ما به بازماندگان این جنایات می‌گوییم که صبر کنید چرا که پیروزی با شماست.

آیت‌الله خاتمی همچنین در سخنانی در خطبه اول نمازجمعه تهران، اظهار داشت: تقوا انسان را در فراز و نشیب کار بیمه می‌کند که در دایره معصیت و نافرمانی حق قرار نگیرد.

وی در بخشی از سخنانش به بیان سبک زندگی از نگاه دینی پرداخت و اظهار داشت: دین برای زندگی انسان برنامه‌ریزی دارد که 9 شاخصه مهم برای این موضوع مطرح شده است؛ انسان و حق‌مداری در زندگی اجتماعی، داشتن رابطه مکتبی، رعایت حقوق متقابل، خیرخواهی، مهر مقدس و خشم مقدس در زندگی، اعتدال در برخوردهای اجتماعی، تغافل، خدمت‌گذاری و ادب در برخوردهای اجتماعی، این 9شاخصه هستند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین یادآور شد: اولین اصل یعنی انسان و حق‌مداری در زندگی اجتماعی، یک ضرورت در زندگی دینی است و منهای آن نمی‌توان ادعای زندگی دینی داشت و انسان نباید از اصل حق خروج کند.

«در عرصه زندگی اجتماعی، گاهی با کسی که خوب هستیم، حاضر نیستیم کمترین نقدی در مورد او بشنویم و با کسی که بد می‌شویم، حاضر نیستیم کمترین مدح و ستایشی درباره او بشنویم؛ گاهی یک موضعی از فردی را مورد نقد قرار می‌دهیم بعد آن مسئله به شخصیت آن فرد سرایت داده می‌شود که این کار درست نیست؛ معنای نقد داشتن به یک موضع، به معنای این نیست که همه ارزشهای فرد را زیر سؤال ببریم.»

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سامان‌دهی دین با دو چیز است، انصاف و حق‌مداری و همچنین همراهی کردن با مؤمنین و متدینین؛ انصاف اختلافات را از بین می‌برد و سبب دوستی می‌شود.

وی در خاتمه گفت: حق‌مداری در 4 عرصه حق‌گویی، پذیرش حق، عمل به حق و حق‌مداری در خشنودی و خشمگین بودن، بسیار مهم و کلیدی است.

فارس نیوز




برچسب‌ها: نماز جمعه

موسوی و کروبی
پنج شنبه 91/10/28 ساعت 4:8 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران:
موسوی و کروبی صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند / باید ‌توبه کنند‌

خبرگزاری فارس: سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر از بنده بپرسند که موسوی و کروبی جرم و خلافی را مرتکب شدند به صراحت می‌گویم آنها خلاف بزرگی را مرتکب شدند و صلاحیت حضور در انتخابات آینده را ندارند.

خبرگزاری فارس: موسوی و کروبی صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند / باید ‌توبه کنند‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سئوال که موسوی و کروبی صلاحیت‌شان در انتخابات آینده تایید می‌شود یا خیر، اظهار داشت: صلاحیت کاندیداها هیچ ربطی به مجرم یا غیر مجرم بودن آنها ندارد و قرار نیست کسی که تایید صلاحیت می‌شود الزاماً محکومیت قضایی نداشته باشد.

وی گفت: هر کس را که مراجع ذی‌صلاح تشخیص دهند که صلاحیت حضور در انتخابات آینده را دارد مورد تایید قرار می‌گیرد و الزامی به پرونده قضایی داشتن یا نداشتن ندارد.

این مسئول بیان داشت: موسوی و کروبی افرادی هستند که نسبت به نظام و ملت ظلم کرده و مرتکب خلاف شدند و چنانچه از کرده خود توبه نکنند و جبران مافات نکنند قطعاً صلاحیت حضور در انتخابات و کاندیداتوری ریاست جمهوری را ندارند.

*مرخصی جوانفکر ربطی به اهل رسانه بودن او ندارد

این مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا جوانفکر به خاطر قانون مطبوعات به مرخصی رفته است گفت: مرخصی محکومان بستگی به شغل و حرفه آنها ندارد که بخواهیم آن را به کار مطبوعاتی و غیر مطبوعاتی ربط دهیم.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: بر‌اساس قانونی که سازمان زندان‌ها برای اجرای آن مصمم است مرخصی به زندانیان داده می‌شود، که این بستگی به شرایط افراد و نحوه حضور آنها در زندان و تعامل با ضابطان قضایی و انتظامی است که مطابق این ضوابط مرخصی آنها تایید و یا رد خواهد شد.

محسنی‌اژه‌ای به خبرنگار فارس ابراز داشت: این روابط را سازمان زندان‌ها مشخص کرده و بر همین اساس زندانیان به مرخصی می‌روند که البته در این بین نوع جرم و سابقه کیفری افراد زندانی نیز بی‌تاثیر نیست.

وی در خصوص دزدیده شدن طرح اختراعی و ابتکاری برخی از مخترعان و مبتکران نیز گفت: باید این موضوع در مراجع قضایی به اثبات برسد چرا که گاهی فرد ادعاکننده نمی‌تواند ادعای مطرح شده را اثبات کند که در این زمینه در صدور رای قطعاً دیدگاه‌ها متفاوت خواهد بود اما اگر فرد با دلیل و مدرک متقن سخن از سرقت طرح ابتکاری و اختراعی بزند قطعاً قابل رسیدگی در مراجع قضایی است.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: منافقین

جرأت مقابله با ایران
پنج شنبه 91/10/28 ساعت 3:33 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج):
ابرقدرت‌های جهانی جرات مقابله با ایران را ندارند

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین گفت: اکنون ایران به عزتی دست یافته که ابرقدرت‌های جهانی در فکرشان نیز توان مقابله با این کشور را ندارند که تحقق این هدف از مهم‌ترین دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس است.

خبرگزاری فارس: ابرقدرت‌های جهانی جرات مقابله با ایران را ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین سردار سالار آبنوش در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی و راهکارهای عملیاتی که با حضور مسئولان استانی، رؤسای دانشگاه‌ و نخبگان دانشجو به همت بسیج دانشجویی استان قزوین در سالن شهید حسن‌پور سپاه صاحب‌الامر (عج) برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان اسلام برای جدا کردن مردم و نخبگان از نظام اسلامی نقشه طراحی می‌کنند که در این راستا برای خنثی کردن نقشه‌های آنان باید اقشار مختلف جامعه را از این توطئه‌ها آگاه کرد.

وی با بیان اینکه امنیت سرمایه‌ای است که انسان زود آن را فراموش می‌کند، ابراز داشت: نیمی بودجه جهانی در دنیا هزینه امنیت می‌شود تا بتوانند آن را در جامعه برقرار کنند و کشورهایی مانند انگلیس بعد از ساعت 9 شب و فرانسه بعد از ساعت 9 و نیم برقراری امنیت مردم را تضمین نمی‌کنند که این بیانگر ناتوانی این دولت‌ها در برقراری این مؤلفه اساسی برای مردم کشورشان است.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین اذعان داشت: در کشور جمهوری اسلامی ایران امنیت به خوبی برقرار است و در این فضای سالم آحاد جامعه می‌توانند در شب نیز به راحتی بیرون بیایند و هیچ مشکلی آنان را تهدید نمی‌کند که این بیانگر توانایی مسئولان نظام در برقراری این مؤلفه مهم و اساسی در جامعه است.

این مسئول با اشاره به اینکه امنیت پایدار در کشور برقرار است، خاطرنشان کرد: اقشار مختلف جامعه از امنیت خوبی نسبت به سایر کشورها برخوردارند که باید اهمیت و ارزش این مؤلفه اساسی را برای آنان تبیین کرد تا به موهبت این نعمت بیشتر پی ببرند.

وی نزدیکی افکار و دیدگاه‌های رؤسا، اساتید و نخبگان دانشگاه‌ها را از جمله اهداف برگزاری نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی و راهکارهای عملیاتی با حضور مسئولان استانی، رؤسای دانشگاه‌ و نخبگان دانشجوی عنوان و بیان کرد: باید با تدوین فتنه‌های کشورهای استکبار جهانی برای اقشار مختلف جامعه آنان را از نقشه‌های شوم این کشورها آگاه کرد تا بتوان در خنثی کردن‌ نقشه‌هایشان در جامعه موفق‌تر عمل کرد.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین با بیان اینکه خودباوری و اعتماد به نفس از مهم‌ترین مؤلفه‌های 8 سال دفاع مقدس است، اذعان داشت: اکنون ایران به عزتی دست یافته است که هر ابرقدرتی جرأت نمی‌کند با این کشور روبه‌رور شود که این امر نیز یکی دیگر از دستاوردهای این نظام در این دفاع مقدس بوده است.

این مسئول با بیان اینکه مردم صاحبان اصلی نظام اسلامی هستند، ابراز داشت: آنان با بصیرت و بینش توانستند فتنه 88 را به خوبی در کشور تشخیص و برای خنثی کردن آن اقدامات لازم را انجام دهند که این بیانگر تشخیص درست، موفقیت و بسیج شدن آحاد جامعه برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در این سال بوده است.

آبنوش با اشاره به اینکه رؤسا، اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها باید برای دانشجویان شرایط کنونی جامعه را تدوین کنند تا آنان بیشتر با فعالیت‌های نظامشان آگاه باشند، خاطرنشان کرد: اکنون در کشور شرکت‌های دانش بنیان، مؤسسه رویان، سلول‌های بنیادی و سیستم‌های اطلاعاتی و سایبری قدرتمندی فعالیت می‌کنند که باید این ارزش‌ها را به جوانان اطلاع‌رسانی کرد.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین با اشاره به اینکه باید از تحریم‌های اقتصادی به خوبی استفاده تا بتوان این موقعیت را به فرصت تبدیل کرد، اظهار داشت: با شناسایی و شکوفایی استعدادها و پرورش آن در جامعه می‌توان به خوبی از این تحریم عبور کرد.

این مسئول اذعان داشت: رؤسا، اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها رهبرشناسی و جایگاه انقلاب اسلامی ایران را برای دانشجویان تدوین و تبیین کنند تا آنان نیز به میزان توانشان در سعادت این نظام نقش خودشان را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فرصتی است برای فکر کردن و ارائه راهکارهای جدید تا بتوان با عمل به آن مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرد، بیان کرد: با تأسیس کلینیک سیار جامعه در استان قزوین مهندسان، نخبگان، اقتصاددانان و مدیران فنی جمع شوند و مشکلات صنعتی و اقتصاد استانی بررسی کنند تا بتوان آنها را با ارائه راهکارهای درست برطرف کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه اکنون مهم‌ترین دغدغه کشور اقتصاد مقاومتی است، متذکر شد: نخبگان استانی پیشنهادات و راهکارهای خودشان را برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی بیان کنند تا با هم‌فکری و تدبیر یکدیگر و حضور نمایندگان مجلس بتوانیم این مهم را بیش از پیش در جامعه عملیاتی کنیم.

فارس نیوز




برچسب‌ها: ایران و غرب

قدرت نمائی
پنج شنبه 91/10/28 ساعت 3:27 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
فرمانده سپاه نبی اکرم(ص):
منتظر فرمان رهبری برای قدرت‌نمایی در برابر تهدیدها هستیم

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه گفت: دشمنان ما باید بدانند که نیروهای نظامی ما در اوج آمادگی، منتظر فرمان مقام معظم رهبری برای مقابله قدرت‌مندانه در برابر هرگونه تهدید به کشور هستند.

خبرگزاری فارس: منتظر فرمان رهبری برای قدرت‌نمایی در برابر تهدیدها هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلام آباد غرب، سردار محمدنظر عظیمی ظهر امروز در مراسم معارفه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان که با حضور فرماندار، مدیران ادارات، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمع کثیری از بسیجیان برگزار شد، بیان داشت: در طول تاریخ ملتی با این کیفیت در مقابل دشمنان ایستادگی کرده باشد کم پیدا می‌شود.

عظیمی ادامه داد: دشمنان برای شکستن اراده ملت ایران خیلی تلاش کرده‌اند، اما مردم ما با ایمان و توکل به خداوند، تکیه بر آموزه‌های دینی و پیروی از فرامین رهبری و رشادت و شهادت خود همیشه دشمن را به زانو درآورده‌اند.

 وی بیان داشت: دشمن از جنگ نظامی علیه ایران هیچ نتیجه‌ای نتوانست به‌ دست بیاورد و امروز با تحریم و تهدید، جنگ روانی را به‌راه انداخته و با تجربیاتی که ملت ما در مقابل دشمنان دارند، باز هم دشمنان انقلاب روسیاه خواهند بود.

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه پیروی و توجه مردم به فرامین مقام معظم رهبری را رمز پیروزی دانست و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برای حضور باشکوه در انتخابات آتی را مورد اشاره قرار داد.

*مردم در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند

صدراله بابلی نیز در این مراسم بیان داشت: سپاه یک نهاد و ارگان کاملا مقدس است و هم در دوران دفاع مقدس و هم امروز در مقابل جنگ نرم دشمن ایستاده و در همه صحنه‌های حساس انقلاب حضور دارد.

وی افزود: امروز سپاه ما عین ارتش و نیروهای مسلح از فنون نظامی بالایی برخوردار است و شجاعت و شهامت همه نیروهای مسلح ما، دنیا را شگفت‌زده کرده است.

بابلی تصریح کرد: دشمنان ما باید بدانند که نیروهای نظامی ما در اوج آمادگی، منتظر فرمان مقام معظم رهبری برای مقابله قدرت‌مندانه در برابر هرگونه تهدید به کشور هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به تفکر اقتصاد مقاومتی را مورد اشاره قرار داد و خواستار مدیریت خانواده‌ها و استفاده بهینه از تولیدات داخلی شد و تحریم‌های دشمن را زودگذر و بی‌اثر خواند.

بابلی به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اشاره کرد و حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی را خواستار شد.

وی در پایان از زحمات جهانگیر کریمی، فرمانده سابق سپاه اسلام آباد غرب قدردانی کرد و حضور ایرج قاسم‌آبادی به‌عنوان فرمانده جدید سپاه این شهرستان را تبریک گفت.

در پایان این مراسم از زحمات جهانگیر کریمی قدردانی و ایرج قاسم‌آبادی به‌عنوان فرمانده جدید سپاه شهرستان اسلام آباد غرب معرفی شد.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران و غرب

حمله سایبری
پنج شنبه 91/10/28 ساعت 3:25 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
راهکارهای اندیشکده علوم و امنیت بین‌الملل به آمریکا -1
تنها راه مقابله با ایران فشار اقتصادی و حمله سایبری است

خبرگزاری فارس: یک اندیشکده آمریکایی به دولت اوباما پیشنهاد داد که فشارهای اقتصادی بر ایران و تحریم‏ها در زمینه سرمایه گذاری‏ها، تجارت بین‌المللی و درآمدهای خارجی افزایش دهد تا ایران را وادار به سازش نماید.

خبرگزاری فارس: تنها راه مقابله با ایران فشار اقتصادی و حمله سایبری است

به گزارش فارس، جمعی از کارشناسان و مدیران ارشد اندیشکده «علوم و امنیت بین المللی» ازجمله «دیوید آلبرایت»، «مارک دوبوویتز»، «اورد کیتری»، «لئونارد اسپکتور» و «مایکل یاف» طی مقاله‏ای به بررسی و ارزیابی سیاست‏های آمریکا درقبال خاورمیانه در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته‏ای و کشتارجمعی پرداختند. فارس به دلیل اهمیت این مطلب خلاصه اجرایی آن را منتشر می‏کند که بخش نخست آن در ادامه می آید:

عواملی که ضرورت اتخاذ چنین رویکردی را دوچندان می‏سازند عبارتند از: خطر گسترش سلاح‏های هسته‏ای از جانب ایران، وجود تسلیحات شیمیایی قابل توجه در سوریه، چالش‏های ایجاد شده توسط انقلاب‏ها در جهان عرب، افزایش احتمال استفاده مکرر از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه، برخورداری چندین کشور در خاورمیانه از تسلیحات کشتارجمعی و تنش‏ها و بی ثباتی‏های امنیتی درمنطقه.

دولت آمریکا طی چند سال اخیر با سرمایه گذاری‏های قابل توجه در زمینه گسترش استراتژی‏های نظامی، سیاسی و اطلاعاتی، تلاش کرده است تا با هرگونه گسترش تسلیحات کشتارجمعی درخاورمیانه مقابله کند. معاهده‏های مرتبط، مذاکرات دیپلماتیک، شورای امنیت سازمان ملل، ائتلاف‏ها، تحریم‏های یک جانبه، سیاست‏های استراتژیک تجاری و اقدامات نظامی، همگی نقش موثری را در این زمینه ایفا می‏کنند. قابلیت‏های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا آمریکا می‏تواند از این طریق از فعالیت‏های مشکوک در خاورمیانه آگاهی یافته و درصدد مقابله با آن‏ها برآید.

دراین مقاله به بررسی و ارزیابی سیاست‏های آمریکا در زمینه منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی که منجر به ایجاد تغییراتی محسوس درخاورمیانه خواهند شد پرداخته می‏شود و هم‏چنین توصیه‏هایی جامع و کارآمد به منظور ارتقاء استراتژی‏های آمریکا در زمینه دستیابی به اهداف خود در رابطه با منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی درخاورمیانه نیز ارائه خواهد شد.

تلاش‏های آمریکا به منظور ترویج اصول منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی درمیان دولت‏های خاورمیانه، جوامع مدنی و سایر متحدانِ منطقه‏ای، نیازمند برنامه‏هایی کارآمد و سرمایه گذاری‏هایی عظیم است. اخیراً موانع موجود در زمینه اختصاص بودجه‏های وزارت دفاع آمریکا برای طراحی و اجرای چنین برنامه‏هایی درخاورمیانه برداشته شده است و درنتیجه آمریکا می‏تواند فعالیت‏های خود را در این ناحیه استراتژیک از جهان گسترش دهد.

در ادامه این مقاله، توصیه‏هایی جامع در زمینه چگونگی گسترش اقدامات آمریکا به منظور همکاری با دولت‏های خاورمیانه و سایر متحدان منطقه‏ای در رابطه با افزایش ظرفیت‏ها و مسئولیت پذیری آن‏ها در زمینه منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی را مشاهده می‏کنید.

1. برنامه هسته‏ای ایران

ایران تاکنون مهم‏ترین چالش در زمینه گسترش تسلیحات هسته‏ای را برای آمریکا و جامعه بین المللی ایجاد کرده است. پیشرفت و ادامه برنامه هسته‏ای ایران به عنوان نقض قطعنامه‏های شورای امنیت، تهدیدی برای امنیت و صلح بین المللی، تضعیف معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‏ای و خطری برای گسترش تسلیحات کشتارجمعی درمنطقه محسوب می‏شود. ایالات متحده به همراه سایر اعضای دائم شورای امنیت (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان) تاکنون مذاکراتی را با ایران در زمینه محدود ساختن فعالیت‏های هسته‏ای این کشور انجام داده‏اند. پس از برگزاری چندین دور از مذاکرات، نتایج مثبتی در این زمینه حاصل نشده است. انتظار می‏رود که دور بعدی مذاکرات در اوایل سال 2013 صورت پذیرد.

* گام‏های بعدی در زمینه تحریم‏های اقتصادی

تحریم‏ها تاکنون در زمینه متقاعد ساختن رهبر ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور موافقت با محدود ساختن فعالیت‏های هسته‏ای کشور و ایجاد یک ماهیت صلح آمیز برای برنامه هسته‏ای ایران، موفق عمل نکرده‏اند. سه دوره مذاکرات ناموفق دراستانبول، بغداد و مسکو به همراه جلسات متعدد دیگر بیانگر این است که آمریکا و متحدانش هنوز از توانایی وادار ساختن ایران به منظور پایبندی به تعهدات بین المللی خود برخوردار نیستند.

ما معتقدیم که آمریکا و متحدانش باید پیش از دستیابی ایران به «قابلیت حیاتی»، فشارها و تحریم‏های اقتصادی علیه این کشور را به حداکثر برسانند. منظور از «قابلیت حیاتی»، مرحله‏ای است که ایران پیش از آگاهی آژانس بین المللی انرژی اتمی یا سرویس‏های اطلاعاتی غربی، به میزان اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‏ای دست یابد.

تحلیل‏گران ما سرعت دستیابی ایران به اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب را به دقت مورد بررسی قرار می‏دهند؛ زیرا به محض رسیدن ایران به چنین مرحله‏ای، جلوگیری از گسترش برنامه‏های نظامیِ این کشور به امری بسیار دشوار تبدیل خواهد شد. در واقع روند تولید چاشنی‏های سلاح‏های هسته‏ای و ساخت بمب، در تأسیساتی کوچک و مخفی نیز قابل اجرا است.

اوباما نیز توجهی ویژه به مرحله‏ای دارد که طی آن برنامه هسته‏ای ایران آنقدر پیشرفت کرده است که دیگر امکان پیش بینی به موقعِ زمانِ دستیابی ایران به بمب هسته‏ای وجود ندارد. اوباما درمناظره نهایی انتخاباتی خود درسال 2012 اظهارداشت: «زمان به سرعت درحال سپری شدن است. ما به ایران اجازه شرکت در مذاکراتی بی‏حاصل را نمی‏دهیم. من تاکنون موضع گیری‏های صریحی را در این زمینه اتخاذ نموده‏ام. همان طور که می‏دانید، به دلیل فعالیت‏های مخفیانه ایران، ما قادر به مداخله به موقع به منظور متوقف ساختن برنامه هسته‏ای این کشور نیستیم و زمان نیز برای ما به سرعت درحال سپری شدن است».

با توجه به روند کنونی برنامه هسته‏ای ایران، تخمین زده می‏شود که ایران تا اواسط سال 2014 می‏تواند به قابلیت حیاتی دست یابد. درواقع، زمان دستیابی ایران به این قابلیت حیاتی، به چگونگی گسترش برنامه هسته‏ای این کشور بستگی دارد. عواملی که روند پیشرفت برنامه هسته‏ای ایران را تسریع می بخشند عبارتند از: افزایش درصد اورانیوم غنی شده ایران از بیست درصد به شصت درصد، وجود تأسیسات مخفی غنی سازی اورانیوم در ایران و سایر توسعه‏ها در زمینه افزایش تولید پلوتونیوم.

عواملی که منجر به تأخیر در روند پیشرفت برنامه هسته‏ای ایران می شوند نیز عبارتند از: حمله سایبری دیگری مشابه با استاکس نت به برنامه هسته‏ای ایران و مشکلات غیرمنتظره در روند توسعه سانتریفیوژهای ایران. با توجه به این مسائل، لازم است تا آمریکا برنامه‏های خود در این زمینه را برمبنای دستیابی ایران به قابلیت حیاتی در اواسط سال 2014 پایه ریزی کند.

با بررسی این ابهامات و با توجه به اظهارات نخست وزیر اسرائیل مبنی برامکان دستیابی ایران به قابلیت حیاتی تا پیش از تابستان 2013، ما معتقدیم که تشدید تحریم‏ها باید هرچه سریعتر عملی شود. به هیچ وجه نمی‏توان فهمید که آیا مقامات ایران قصد خاتمه دادن به بلند پروازی‏های هسته‏ای خود را دارند یا خیر. به نظر می‏رسد که ایران به رغم فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‏ها، هم‏چنان به فعالیت‏های غنی سازی خود ادامه خواهد داد. به منظور افزایش شانس موفقیت آمیز بودن تحریم‏ها، باید تشدید فشارهای اقتصادی برای متوقف ساختن برنامه هسته‏ای ایران را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

در واقع، فشارهای اقتصادی در صورتی می‏توانند کارساز باشند که حداقل شش ماه پیش از دستیابی ایران به قابلیت حیاتی، به بالاترین حد ممکن خود برسند. تأثیر روانی فشارهای اقتصادی به منظور نفوذ در نظام سیاسی ایران نیاز به زمان دارد، اما حکومتی که تنها چند هفته با دستیابی به اهداف هسته‏ای خود فاصله داشته باشد، قطعاً با این فشارها مقابله خواهد کرد.

شدت این فشارهای اقتصادی تا چه میزان باید باشد؟ درسال 2009، هیلاری کلینتون با تحریم‏هایی فلج کننده ایران را تهدید کرد. با این حال، این تحریم‏ها تاکنون فلج کننده نبوده‏اند و هم‏چنین نتوانسته‏اند ایران را به اجرای قطعنامه‏های شورای امنیت ملزم کنند. آمریکا باید تشدید تحریم‏ها را تا زمانی ادامه دهد که تأثیرات منفی آن مانند محدود ساختن درآمدهای خارجی ایران و کاهش ارزش پول این کشور، رهبران ایران را وادار سازد تا ماهیت برنامه هسته‏ای خود را تغییر دهند.

آمریکا جهت به حداکثر رساندن فشارهای اقتصادی بر ایران باید تحریم‏ها را در زمینه سرمایه گذاری‏ها، تجارت بین المللی و درآمدهای خارجی افزایش دهد. این تحریم‏ها قطعاً تأثیرات قابل توجهی بر روند سرمایه گذاری‏ها، نرخ تورم، ارز و ثبات اقتصاد کلان خواهند داشت و درنتیجه دولت ایران را وادار به سازش در مذاکرات خواهد کرد.

به حداکثر رساندن فشارهای اقتصادی، تضمین عدم ساخت بمب هسته‏ای و دستیابی به یک تفاهم نامه در زمینه پایان دادن به بحران هسته‏ای ایران، نیازمند اتخاذ گام‏های موثری هستند:

الف. تحریم‏های کنونی علیه ایران باید با شدت بیشتری دنبال شوند.

ب. درصورت عدم پایبندی ایران به قطعنامه‏های شورای امنیت، آمریکا باید قصد خود از اعمال تحریم‏ها به منظور ایجاد فشارهای اقتصادی و محدود ساختن سرمایه گذاری‏ها و تجارت بین المللی ِایران را صریحاً اعلام کند. دولت آمریکا می‏تواند با اعمال تحریم‏های ثانویه علیه شرکت‏های خارجی، آن‏ها را به منظور متوقف ساختن تجارت خود با ایران و محدود ساختن سرمایه گذاری‏ها دراین کشور تحت فشار قرار دهد.

ج. اگر آمریکا فعلاً تمایلی به تشدید تحریم‏ها و تحت فشار قرار دادن بیشترِ اقتصاد و تجارت ایران ندارد، باید حداقل به مسائل زیر توجه داشته باشد:

• بررسی مکانیزم‏هایی که منجر به کاهش تجارت با ایران می شوند؛

• گسترش تحریم‏های ثانویه آمریکا علیه بخش‏هایی از اقتصاد ایران؛

• اعمال تحریم‏های ثانویه علیه اشخاص و شرکت‏های وابسته به ایران که نام آن‏ها در فهرست وزارت خزانه‏داری آمریکا در رابطه با اتباع تحت تحریم ویژه وجود دارد؛

• گسترش تحریم‏ها علیه بخش انرژی ایران به منظور کاهش صادرات گاز طبیعی این کشور؛

• تقویت بخش 1245 از لایحه اختیارات دفاع ملی آمریکا که برمبنای آن کشورهایی که به طور مداوم به واردات نفت خام از ایران می پردازند، درصورت کاهش واردات خود، دیگر تحت تحریم قرار نخواهند داشت؛

• افزایش تحریم‏های بیمه‏ای علیه ایران؛

• تحت تحریم قرار دادن شرکت‏هایی که با موسسات مالی ایرانی همکاری می‏کنند و یا از دارایی‏های دولت و سپاه پاسداران ایران حفاظت می‏کنند؛

د. اطمینان حاصل کردن از این موضوع که مبادا اعمال تحریم‏ها علیه ایران منجر به جلوگیری از ارائه کالاهای اساسی مانند دارو به این کشور شود.

طبق قانون تقویت صادرات و اصلاح تحریم‏های تجاری، تحریم‏های آمریکا علیه ایران نباید از صادرات محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به این کشور جلوگیری کند. به رغم تأکید بر افزایش تحریم‏ها علیه تجارت ایران، این مقاله با اعمال تحریم‏ها در زمینه ارائه کالاهای اساسی به ایران مخالف است.

نگرانی‏هایی در زمینه تأثیرگذاری تحریم‏های آمریکا بر روند ارائه کالاهای اساسی به ایران وجود دارد. به رغم تحریم‏های آمریکا علیه ایران، صادرات کالاهای اساسی از آمریکا به ایران درسال 2012 افزایش چشم‏گیری داشت. در واقع آمریکا باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا از تأثیرات منفی تحریم‏ها بر روند ارائه کالاهای اساسی به ایران جلوگیری به عمل آورد.

طبق لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2013، کنگره آمریکا باید رئیس جمهور را وادار سازد تا فهرستی از اشخاص یا شرکت‏های ایرانی که در منحرف ساختن روند ارائه کالاهای اساسی از قبیل محصولات کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران مشارکت دارند تهیه نموده و هم‏چنین شرکت‏هایی که از درآمدهای حاصل از فروش این کالاها به ایران سوء استفاده می‏کنند را نیز تحت تحریم قرار دهد. طبق گزارشات، دولت ایران تلاش می‏کند تا دسترسی مردم خود به چنین کالاهای وارداتی را محدود سازد.

فارس نیوز



برچسب‌ها: ایران و غرب

صلح امام حسن در کلام امام خامنه ای
سه شنبه 91/10/26 ساعت 1:18 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
گفتاری از مقام معظم رهبری
دوران امام مجتبی(ع) و حادثه‌ی صلح آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثه‌ی سرنوشت‌ساز و بی‌نظیری در کل روند انقلاب اسلامی صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم.

 توضیح کوتاهی راجع به این جمله عرض کنم و بعد وارد اصل مطلب بشوم. انقلاب اسلام، یعنی تفکر اسلام و امانتی که خدای متعال به نام اسلام برای مردم فرستاد، در دوره‌ی اول، یک نهضت و یک حرکت بود و در قالب یک مبارزه و یک نهضت عظیم انقلابی، خودش را نشان داد و آن در هنگامی بود که رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)، این فکر را در مکه اعلام کردند و دشمنان تفکر توحید و اسلام، در مقابل آن صف‌آرایی نمودند؛ برای این که نگذارند این فکر پیش برود. پیامبر، با نیرو گرفتن از عناصر مؤمن، این نهضت را سازماندهی کرد و یک مبارزه‌ی بسیار هوشمندانه و قوی و پیشرو را در  مکه بوجود آورد. این نهضت و مبارزه، سیزده سال طول کشید. این، دوره‌ی اول بود.
بعد از سیزده سال، با تعلیمات پیامبر، با شعارهایی که داد، با سازماندهی‌یی که کرد، با فداکاری‌یی که شد، با مجموع عواملی که وجود داشت، این تفکر، یک حکومت و یک نظام شد و به یک نظام سیاسی و نظام زندگی یک امت تبدیل گردید و آن هنگامی بود که رسول خدا(ص) به مدینه تشریف آوردند و آنجا را پایگاه خودشان قرار دادند و حکومت اسلامی را در آنجا گستراندند و اسلام از شکل یک نهضت، به شکل یک حکومت تبدیل شد. این، دوره‌ی دوم بود.
این روند، در ده سالی که نبی اکرم(ص) حیات داشتند و بعد از ایشان، در دوران خلفای چهارگانه و سپس تا زمان امام مجتبی (علیه الصلاه والسلام) و خلافت آن بزرگوار – که تقریباً شش ماه طول کشید – ادامه پیدا کرد و اسلام به شکل حکومت، ظاهر شد. همه چیز، شکل یک نظام اجتماعی را هم داشت؛ یعنی حکومت و ارتش و کار سیاسی و کار فرهنگی و کار قضایی و تنظیم روابط اقتصادی مردم را هم داشت و قابل بود که گسترش پیدا کند و اگر به همان شکل پیش می‌رفت، تمام روی زمین را هم می گرفت؛ یعنی اسلام نشان داد که این قابلیت را هم دارد.

اوج قدرت یک جریان مخالف در زمان امام حسن(ع)
در دوران امام حسن(ع)، جریان مخالفی آن‌چنان رشد کرد که توانست به صورت یک مانع ظاهر بشود. البته این جریان مخالف، در زمان امام مجتبی(ع) بوجود نیامده بود؛ سالها قبل بوجود آمده بود. اگر کسی بخواهد قدری دور از ملاحظات اعتقادی و صرفاً متکی به شواهد تاریخی حرف بزند، شاید بتواند ادعا کند که این جریان، حتی در دوران سلام بوجود نیامده بود؛ بلکه ادامه‌یی بود از آنچه که در دوران نهضت پیامبر – یعنی دوران مکه – وجود داشت.
بعد از آنکه خلافت در زمان عثمان – که از بنی امیه بود – به دست این قوم رسید، ابوسفیان – که در آن وقت، نابینا هم شده بود – با دوستانش دور هم نشسته بودند. پرسید: چه کسانی در جلسه هستند؟ پاسخ شنید که فلانی و فلانی و فلانی. وقتی که خاطرجمع شد همه خودی هستند و آدم بیگانه‌یی در جلسه نیست، به آنها خطاب کرد و گفت: «تلقّفنها تلقّف الکره» یعنی مثل توپ، حکومت را به هم پاس بدهید و نگذارید از دست شما خارج بشود! این قضیه را تواریخ سنی و شیعه نقل کرده‌اند.
اینها مسائل اعتقادی نیست و ما اصلاً از دیدگاه اعتقادی بحث نمی‌کنیم؛ یعنی من خوش ندارم که مسائل را از آن دیدگاه بررسی کنم؛ بلکه فقط جنبه‌ی تاریخی آن را مطرح می‌کنم. البته ابوسفیان در آن وقت، مسلمان بود و اسلام آورده بود؛ منتها اسلام بعد از فتح یا مشرف به فتح. اسلام دوران غربت و ضعف نبود، اسلام بعد از قدرت اسلام بود. این جریان، در زمان امام حسن مجتبی (علیه الصلاه و السلام) به اوج قدرت خودش رسید و همان جریانی بود که به شکل معاویه بن ابی سفیان ، در مقابل امام حسن مجتبی(ع) ظاهر شد. این جریان ، معارضه را شروع کرد؛ راه را بر حکومت اسلامی – یعنی اسلام به شکل حکومت – برید و قطع کرد و مشکلاتی فراهم نمود؛ تا آنجایی که عملاً مانع از پیشروی آن جریان حکومت اسلامی شد.
 
صلح امام حسن، صددرصد منطبق بر استدلال منطقی
در باب صلح امام حسن(علیه السلام)، این مسأله را بارها گفته ایم و در کتابها نوشته‌اند که هر کس – حتی خود امیرالمؤمنین (ع) – هم اگر به جای امام حسن مجتبی(ع) بود و در آن شرایط قرار می‌گرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که امام حسن، فلان گوشه‌ی کارش سؤال‌برانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقی غیرقابل تخلف منطبق بود.
در بین  آل رسول خدا(صلی الله علیه واله و سلم)، پرشورتر از همه کیست؟ شهادت آمیز‌ترین زندگی را چه کسی داشته است؟ غیرتمندترین آنها برای حفظ دین در مقابل دشمن، برای حفظ دین چه کسی بوده است؟ حسین بن علی(علیه السلام) بوده است. آن حضرت در این صلح، با امام حسن(ع) شریک بودند صلح را تنها امام حسن نکرد؛ امام حسن و امام حسین این کار را کردند؛ منتها امام حسن(ع) جلو برد و امام حسین(ع) پشت سر او بود.
امام حسین(علیه السلام)، جزو مدافعان ایده ی صلح امام حسن(ع) بود. وقتی که در یک مجلس خصوصی، یکی از یاران نزدیک – از این پرشورها و پرحماسه‌ها – به امام مجتبی (علیه اصلاه والسلام) اعتراضی کرد، امام حسین با او برخورد کردند: «فغمز الحسین فی وجه حجر ». هیچ کس نمی‌تواند بگوید که اگر امام حسین به جای امام حسن بود، این صلح انجام نمی‌گرفت. نخیر، امام حسین با امام حسن بود و این صلح انجام گرفت و اگر امام حسن (علیه السلام) هم نبود و امام حسین(علیه السلام) تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام می‌گرفت و صلح می شد.
صلح، عوامل خودش را داشت و هیچ تخلف و گریزی از آن نبود، آن روز، شهادت ممکن نبود. مرحوم «شیخ راضی آل یاسین» (رضوان‌الله تعالی علیه) ، در این کتاب «صلح الحسن» - که من بیست سال پیش، آن را ترجمه کردم و چاپ شده است – ثابت می کند که اصلاً جا برای شهادت نبود. هر کشته شدنی که شهادت نیست؛ کشته شدن با شرایطی، شهادت است. آن شرایط، در آنجا نبود و اگر امام حسن(علیه السلام)، در آن روز کشته می‌شدند، شهید نشده بودند. امکان نداشت که آن روز کسی بتواند در آن شرایط ، حرکت مصلحت‌آمیزی انجام بدهد که کشته شود و اسمش شهادت باشد و انتحار نکرده باشد.
 
در زمان امام مجتبی، تفکر انقلابی اسلامی، دوباره به شکل نهضت درآمد
راجع به صلح، از ابعاد مختلف صحبت کرده‌ایم، اما حالا مسأله این است که بعد از صلح امام حسن مجتبی (علیه الصلاه و السلام)، کار به شکلی هوشمندانه و زیرکانه تنظیم شد که اسلام و جریان اسلامی، وارد کانال آلوده یی که به نام خلافت – و در معنا سلطنت – بوجود آمده بود، نشود. این، هنر امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) بود. امام حسن مجتبی کاری کرد که جریان اصیل اسلام – که از مکه شروع شده بود و به حکومت اسلامی و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود – در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند، منتها اگر نه به شکل حکومت – زیرا ممکن نبود – لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، دوره‌ی سوم اسلام است.
اسلام، دوباره نهضت شد. اسلام ناب، اسلام اصیل، اسلام ظلم‌ستیز، اسلام سازش‌ناپذیر ، اسلام دور از تحریف و مبرا از این که بازیچه‌ی دست هواها و هوسها بشود، باقی ماند؛ اما در شکل نهضت باقی ماند. یعنی در زمان امام حسن(علیه الصلاه و السلام)، تفکر انقلابی اسلامی – که دوره‌یی را طی کرده بود و به قدرت و حکومت رسیده بود – دوباره برگشت و یک نهضت شد. البته در این دوره، کار این نهضت، به مراتب مشکلتر از دوره ی خود پیامبر بود؛ زیرا شعارها در دست کسانی بود که لباس مذهب را بر تن کرده بودند؛ در حالی که از مذهب نبودند. مشکلی کار ائمه‌ی هدی (علیهم السلام )، این جا بود.
البته من از مجموعه‌ی روایات و زندگی ائمه (علیهم السلام) این طور استنباط کرده‌ام که این بزرگواران، از روز صلح امام مجتبی (علیه الصلاه والسلام) تا اواخر، دائماً درصدد بوده‌اند که این نهضت را مجدداً به شکل حکومت علوی و اسلامی در بیاورند و سرپا کنند. در این زمینه، روایاتی هم داریم. البته ممکن است بعضی دیگر، این نکته را این طور نبینند و طور دیگری ملاحظه بکنند؛ اما تشخیص من این است.
ائمه می‌خواستند که نهضت، مجدداً به حکومت و جریان اصیل اسلامی تبدیل بشود و آن جریان اسلامی که از آغشته شدن و آمیخته شدن و آلوده شدن به آلودگیهای هواهای نفسانی دور است، روی کار بیاید؛ ولی این کار، کار مشکلی است.
 
نیاز جوامع اسلامی، شناسایی اصالتهای اسلام از لابلای حرفهای گوناگون
در  دوران دوم نهضت – یعنی دوران خلافت خلفای سفیانی و مروانی و عباسی – مهمترین چیزی که مردم احتیاج داشتند، این بود که اصالتهای اسلام و جرقه‌های اسلام اصیل و قرآنی را در لابلای حرفهای گوناگون و پراکنده ببینند و بشناسند و اشتباه نکنند. بی خود نیست که ادیان، این همه روی تعقل و تدبر تکیه کرده‌اند. بی خود نیست که در قرآن کریم، این همه روی تفکر و تعقل و تدبر انسانها تکیه شده است؛ آن هم درباره‌ی اصلیترین موضوعات دین، یعنی توحید.
توحید، فقط این نیست که بگوییم خدایی هست، آن هم یکی است و دو نیست. این، صورت توحید است. باطن توحید، اقیانوس بیکرانه‌یی است که اولیای خدا در آن غرق می‌شوند. توحید، وادی بسیار با عظمتی است؛ اما در چنین وادی با عظمتی، باز از مؤمنین و مسلمین و موحدین خواسته‌اند که با تکیه به تفکر و تدبر و تعقل، پیش بروند . واقعاً هم عقل و تفکر می‌تواند انسان را پیش ببرد. البته در مراحل مختلف، عقل به نور وحی و نور معرفت و آموزشهای اولیای خدا، تجهیز و تغذیه می شود؛ لیکن بالاخره آنچه که پیش می رود، عقل است. بدون عقل ، نمی شود هیچ جا رفت.
ملت اسلامی، در تمام دوران چند صد ساله یی که چیزی به نام خلافت، بر او حکومت می‌کرد، یعنی تا قرن هفتم که خلافت عباسی ادامه داشت (البته بعد از انقراض خلافت عباسی، باز در گوشه و کنار، چیزهایی به نام خلافت وجود داشت؛ مثل زمان ممالیک در مصر و تا مدتها بعد هم در بلاد عثمانی و جاهای دیگر) آن چیزی که مردم احتیاج داشتند بفهمند، این بوده که عقل را قاضی کنند، تا بدانند آیا نظر اسلام و قرآن و کتاب الهی و احادیث مسلمه راجع به اولیای امور، با واقعیت موجود تطبیق می کند، یا نه. این چیز خیلی مهمی است.
به نظر من، امروز هم مسلمانان همین را کم دارند. امروز، جوامع اسلامی و کسانی که گمام می‌کنند در نظامهایی که امروز در دنیا به نام اسلام وجود دارد، تعهدی دارند؛ مثل بسیاری از علما و متدینان، بسیاری از توده‌های مردم، مقدسان و غیرمقدسان – به آنهایی که لاابالیند و به فکر حاکمیت دین نیستند و تعهدی برای خودشان قایل نمی‌باشند، کاری نداریم و فعلاً در این بحث، وارد نیستند – اگر اینها فقط فکر کنند ببینند، آیا آن نظامی که اسلام خواسته، آن مدیریتی که اسلام برای نظام اسلامی خواسته – که این دومی آسانتر است – با آنچه که آنها به آن روبرو هستند، تطبیق می‌کند یا نه، برایشان مسأله روشن خواهد شد.
 
مردم عادت داده می شدند که هیچ چیزی بر خلاف میل خلیفه بر زبان نیاورند
دوران خلافت مروانی و سفیانی و عباسی، دورانی بود که ارزشهای اسلامی از محتوای واقعی خودشان خالی شدند. صورتهایی باقی ماند؛ ولی محتواها، به محتواهای جاهلی و شیطانی تبدیل شد. آن دستگاهی که می‌خواست انسانها را عاقل، متعبد، مؤمن، آزاد، دور از آلایشها، خاضع عندالله و متکبر در مقابل متکبران تربیت کند و بسازد – که بهترینش، همان دستگاه مدیریت اسلامی در زمان پیامبر(ص) بود –به دستگاهی تبدیل شد که انسانها را با تدابیر گوناگون، اهل دنیا و هوی و شهوات و تملق و دوری از معنویات و انسانهای بی‌شخصیت و فاسق و فاسدی می ساخت و رشد می داد. متأسفانه ، در تمام دوران خلافت اموی و عباسی، اینطور بود.
در کتابهای تاریخ، چیزهایی نوشتند که اگر بخواهیم آنها را بگوییم، خیلی طول می‌کشد. از زمان خود معاویه هم شروع شد. معاویه را معروفش کردند؛ یعنی مورخان نوشتند که او آدمی حلیم و با ظرفیت بوده و به مخالفانش اجازه می‌داده که در مقابلش حرف بزنند و هر چه می خواهند، بگویند. البته در برهه یی از زمان و در اوایل کارش، شاید همینطور هم بوده است؛ لیکن در کنار این بعد، ابعاد دیگر شخصیت او را کمتر نوشته اند: این که او چطور اشخاص و رؤسا و وجوه و رجال را وادار می‌کرد که از عقاید و ایمان خودشان دست بکشند و حتی در راه مقابله‌ی با حق، تجهیز بشوند. اینها را خیلی‌ها ننوشته اند. البته باز هم در تاریخ ثبت است و همینهایی را هم که ما الان می‌دانیم، باز یک عده نوشته‌اند.
مردمانی که در آن دستگاهها پرورش پیدا می‌کردند، عادت داده می‌شدند که هیچ چیزی را بر خلاف میل و هوای خلیفه، بر زبان نیاورند. این، چه جامعه‌‌یی است؟!
این، چطور انسانی است؟! این، چطور اراده‌ی الهی و اسلامی در انسانهاست که بخواهند مفاسد را اصلاح کنند و از بین ببرند و جامعه را جامعه‌یی الهی درست کنند؟ آیا چنین چیزی، ممکن است؟
«جاحظ» و یا شاید «ابوالفرج اصفهانی» نقل می‌کند که معاویه در دوران خلافتش، با اسب به مکه می‌رفت. یکی از رجال آن روز هم در کنار او بود. معاویه سرگرم صحبت با آن شخص بود. پشت سر اینها هم عده‌یی می‌آمدند. معاویه مفاخر اموی جاهلی خودش را نقل می‌کرد که در جاهلیت، این جا این طوری بود، آن طوری بود، پدر من – ابوسفیان – چنین کرد، چنان کرد. بچه‌ها هم در مسیر، بازی می‌کردند و ظاهراً سنگ می‌انداختند. در این بین، سنگی به پیشانی کسی که کنار معاویه اسب می راند و حرکت می کرد، خورد و خون جاری شد. او چیزی نگفت و حرف معاویه را قطع نکرد و تحمل کرد. خون، روی صورت و محاسنش ریخت. معاویه همین طور که سرگرم صحبت بود، ناگهان به طرف این مرد برگشت و دید خون روی صورت اوست. گفت: از پیشانی تو خون می‌ریزد. آن فرد، در جواب معاویه گفت: خون؟! از صورت من؟! کو؟ کجا؟ وانمود کرد که از بس مجذوب معاویه بوده، خوردن این سنگ و مجروح شدن پیشانی و ریختن خون را نفهمیده است! معاویه گفت: عجب، سنگ به پیشانیت خورده، ولی تو نفهمیدی؟! گفت: نه، من نفهمیدم. دست زد و گفت: عجب، خون؟! بعد به جان معاویه و یا به مقدسات قسم خورد که تا وقتی تو نگفتی، شیرینی کلام تو نگذاشت که بفهمم خون جاری شده است! معاویه پرسید: سهم عطیه‌ات در بیت‌المال ، چقدر است؟ مثلاً گفت: فلان قدر. معاویه گفت: به تو ظلم کرده‌اند، این را باید سه برابر کنند! این، فرهنگ حاکم بر دستگاه حکومت معاویه بود.
 
کارها در دست متملقان خلفا بود
کسانی که در این دوران، تملق رؤسا و خلفا را می‌گفتند، کارها در دست آنها بود. کارها بر اساس صلاحیت و شایستگیشان واگذار نمی‌شد، اصولاً عرب، به اصل و نسب خیلی اهمیت می‌دهد. فلان کس، از کدام خانواده است؟ پدرانش، چه کسانی بودند؟ اینها حتی رعایت اصل و نسب را هم نمی‌کردند، «خالد‌بن عبدالله قصری» که در زمان عبدالملک، مدتی حاکم عراق و کوفه بود و خیلی هم ظلم و سوءاستفاده کرد، در کتابها نوشته اند که آدم بی سروپایی بود و کسی نبود که او را به خاطر اصل و نسبش به این کار گماشته باشند؛ اما صرفاً چون نزدیک بود، به این سمت رسیده بود.
درباره‌ی «خالدبن عبدالله قصری» نوشته اند که کسی بود که می‌گفت، خلافت از نبوت بالاتر است: «کان یفضل الخلافه علی النبوه»! استدلال هم می‌کرد و می‌‌گفت: وقتی شما به مسافرت بروید، کسی را به عنوان خلیفه و جانشین خودتان می‌گمارید که به کارهای خانه و دکانتان رسیدگی کند؛ این خلیفه است. بعد که به مسافرت رفتید، مثلاً کاغذی هم می‌‌فرستید و پیغامی هم به یک نفر می‌دهید که می آورد؛ آن رسول است. حالا کدام بالاتر است؟! کدام به شما نزدیکتر است؟! آن کس که شما در رأس خانواده‌تان گذاشتید، یا آن کس که یک کاغذ دادید، تا برای شما بیاورد؟ با این استدلال عوامانه‌ی ابلهانه، می‌خواست ثابت بکند که خلیفه از پیامبر بالاتر است! به چنین آدمی که چنین ایده‌یی را تبلیغ می کرد، پاداش می‌داد.
در زمان عبدالملک و بعضی پسرهای او، یک نفر به نام «یوسف بن عمر ثقفی » را مدتهای مدید بر عراق گماشتند. او سالها حاکم و والی عراق بود. این شخص، آدم عقده‌یی بدبختی بود که از عقده‌ای بودنش، چیزهایی نقل کرده‌اند. مرد کوچک جثه و کوچک اندامی بود که عقده‌ی کوچکی جثه‌ی خودش را داشت. وقتی که پارچه‌یی به خیاط می‌داد تا بدوزد، از خیاط سؤال می‌کرد که آیا این پارچه به اندازة تن من است؟ خیاط به این پارچه نگاه می‌کرد و اگر مثلاً می‌گفت نه، خیاط نگاه می‌کرد و می‌گفت نه، این پارچه برای اندام شما اندازه است و بلکه زیاد هم می‌آید، فوراً پارچه را از این خیاط می‌گرفت و دستور می‌داد که او را مجازات هم بکنند! خیاطها این قضیه را فهمیده بودند. به همین خاطر، وقتی پارچه‌یی را به خیاط عرضه می‌کرد و می‌گفت برای من بس است یا نه، خیاط نگاه می کرد و می‌گفت: نه، این پارچه ظاهراً برای هیکل و جثه‌ی شما کم بیاید و باید خیلی زحمت بکشیم، تا آن را مناسب تن شما در بیاوریم! او هم با این که می‌دانست خیاط دروغ می‌گوید، ولی خوشش می‌آمد؛ این قدر احمق بود! او همان کسی است که زیدبن علی(علیه‌الصلاه‌‌والسلام) را در کوفه به شهادت رساند. چنین کسی، سالها بر جان و مال و عرض مردم مسلط بود. نه یک اصل و نسب درستی، نه یک سواد درستی، نه یک فهم درستی داشت؛ ولی چون به رأس قدرت وابسته بود، به این سمت گماشته شده بود. اینها آفت است. اینها برای یک نظام، بزرگترین آفتهاست.

حق‌ عظیم امام مجتبی(ع) بر بقای اسلام
این جریان، همین‌طور ادامه پیدا کرد. در کنار این، جریان مسلمانی اصیل، جریان اسلام ارزشی، جریان اسلام قرآنی – که هیچ وقت با آن جریان حاکم، اما ضد ارزشها کنار نمی‌آمد – نیز ادامه پیدا کرد که مصداق بارز آن، ائمه هدی(علیه‌الصلاه‌والسلام) و بسیاری از مسلمانان همراه آنان بودند. به برکت امام حسن مجتبی(علیه الصلاه و السلام)، این جریان ارزشی نهضت اسلامی، اسلام را حفظ کرد. اگر امام مجتبی این صلح را انجام نمی‌داد، آن اسلام ارزشی نهضتی باقی نمی‌ماند و از بین می‌رفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا می‌کرد.
وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) غلبه پیدا کند. همه‌ی عوامل، در جهت عکس غلبه‌ی امام مجتبی(علیه‌السلام) بود. معاویه غلبه پیدا می‌کرد؛ چون دستگاه تبلیغات در اختیار او بود. چهره‌ی او در اسلام، چهره‌یی نبود که نتوانند موجه کنند و نشان بدهند. اگر امام حسن(ع) صلح نمی‌کرد، تمام ارکان خاندان پیامبر(ص) را از بین می‌بردند و کسی را باقی نمی‌گذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین می‌‌رفت و ذکر اسلام برمی افتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمی‌رسید.
اگر بنا بود امام مجتبی(علیه السلام) ، جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به شهادت خاندان پیامبر منتهی بشود، امام حسین(ع) هم باید در همین ماجرا کشته می شد، اصحاب برجسته هم باید کشته می‌شدند، «حجر‌بن عدی» ها هم باید کشته می‌شدند، همه باید از بین می‌رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصتها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشی خودش باز هم حفظ کند، دیگر باقی نمی‌ماند. این، حق عظیمی است که امام مجتبی (علیه‌الصلاه‌والسلام) بر بقای اسلام دارد.

منبع: تعامل نیوز



برچسب‌ها: امام خامنه ای

امام رضا و تربیت کودکان
سه شنبه 91/10/26 ساعت 1:15 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
حضرت رضا(علیه السلام)همواره از فرزند بزرگوارش محمد با کنیه [که نزد عرب علامت‏بزرگداشت و احترام‏است] نام مى‏برد و مى‏فرمود: ابوجعفر به من چنین نوشت و من به ابوجعفر چنین‏ نوشتم.

گروه خانواده ایرانی تعامل- تربیت عبارت است از شکوفا سازى استعدادها و جهت دهى آن به سوى کمال مطلوب.

تربیت ضرورى‏ترین نیاز انسان در زندگى است. انسان بدون تربیت صحیح ره به جایى نمى‏برد، نه از باغ زندگى خویش میوه شیرین ‏مى‏چیند و نه کام انسانهاى دیگر را از ثمرات درخت وجود خود شیرین مى‏کند؛ و بالاتر آنکه نه به درک معناى انسانیت نایل مى‏آید و نه به فتح قله‏هاى‏رفیع انسانیت دست مى‏یازد. بدین جهت تربیت عالیترین هدف پیامبران و اساسى‏ترین‏پیام کتب و اولین و ضرورى‏ترین وظیفه والدین است.

 

سیره تربیتى امام رضا(علیه السلام)، با توجه به سفر آن حضرت به خراسان و دورى از کانون ‏خانواده و نیز تک فرزندى چنانکه برخى از بزرگان قایلند بسیار قابل ‏توجه است؛ چرا که تربیت فرزند یگانه آن هم از راه دور شیوه‏اى خاص مى‏طلبد.

1- تدریجى بودن تربیت

تربیت جریانى مستمر و فعالیتى تدریجى است که نه مرز مى‏شناسد و نه زمان و مکان؛ بلکه به درازاى عمر است و به پهناى ابعاد وجودى عالم اکبر، یعنى انسان. درخت تربیت زود ثمر نمى‏دهد و نباید انتظارداشت‏ یک شبه یا چند ماهه در امر ظریف و پیچیده تربیت معجزه انجام گیرد؛ بلکه ‏باید از سالها قبل از تولد زمینه تربیت صحیح را فراهم کرد و بعد از تولد، بتدریج ‏با صبر و حوصله، به انجام آن پرداخت. در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ‏و دیدگاههاى آنان مسایلى چون انتخاب همسر شایسته، لزوم رعایت آداب ازدواج، توجه به مواقع و شرایط انعقاد نطفه، مراقبتهاى ایام باردارى و ... حکایت از این نکته مهم دارد.

الف) انتخاب همسر صالح و شایسته

صفوان بن‏یحیى از امام‏ رضا(علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: هیچ سودى براى مرد بهتر از همسر صالح، که ‏هنگام دیدن وى شوهر خوشحال شود و در غیاب شوهر نگهدار خود و اموالش باشد،نیست.

همچنانکه زن باید صالح و شایسته باشد، مرد نیز باید شایسته باشد. بر والدین است که به کمک دخترانشان، شوهران شایسته و صالحى براى آنان ‏انتخاب کنند. حسین بن‏بشار واسطى مى‏گوید: خدمت امام رضا(علیه السلام) نامه نوشتم که یکى ‏از بستگانم از دخترم خواستگارى کرده است، ولى مرد بد اخلاقى است. [آیا صلاح‏ هست که دخترم را به ازدواج او در آورم؟] حضرت فرمود: اگر بداخلاق است، دخترت ‏را به ازدواج او در نیاور.

بعد از تولد، کودک قدم به جهانى نو مى‏گذارد. در اولین گام‏باید آواى توحید را در گوش نوزاد زمزمه کرد، فضاى هستى‏اش را از نسیم خوش‏توحید و بندگى عطرآگین ساخت و با افشاندن بذر توحید سرزمین وجودش را ازلاله‏هاى زیباى ذکر الهى سرشار کرد. امام رضا(علیه السلام) فرمود هنگام تولد فرزند درگوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویید



ب) رعایت آداب ازدواج


بعد از انتخاب همسر شایسته، در طلیعه ازدواج باید مهمترین هدف ازدواج، که همان تربیت فرزندان صالح است، مورد توجه باشد ویاد خداوند متعال میهمان قلبهاى پاک زن و مرد بوده و آنها باید، ضمن رعایت ‏سایر آداب نکاح، از خداوند فرزند سالم و صالح طلب کنند. در کتاب شریف فقه‏الرضا، که به حضرت رضا(علیه السلام) منسوب است، در مورد اولین برخورد زن و مرد، خطاب ‏به شوهر، چنین آمده است: هنگامى که زن به خانه تو وارد شد، پیشانى‏اش را بگیر؛ او را به طرف قبله ‏بنشان و بگو: «خداوندا، او را به امانت گرفته‏ام و با میثاق تو بر خود حلال‏ کرده‏ام؛ پروردگارا، از او فرزند با برکت و سالم روزى‏ام کن و شیطان را درنطفه‏ام شریک مساز و سهمى براى او قرار مده.»

ج) مراقبتهاى ایام باردارى

بعد از انعقاد نطفه، مراقبتهاى ایام باردارى بسیار مهم و ضرورى است. توجه به‏ وضعیت روانى همسر، گستراندن بستر آرامش در منزل و خارج آن و نیز تغذیه مناسب‏ و سالم از ضرورتهاى این دوره است. علاوه بر غذاى سالم و مقوى، استفاده از برخى میوه‏ها و خوراکیها مى‏تواند در آینده کودک و شخصیت و صفاتش مؤثر باشد، بدین جهت، معصومان علیهم السلام بهره‏گیرى از برخى خوردنیها در ایام باردارى ‏توصیه کرده‏اند. محمد بن سنان از امام رضا(علیه السلام) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «همسران باردارتان را کندر دهید؛ اگر حمل آنها پسر باشد، پاکیزه قلب و دانشمند و شجاع خواهد شد و اگر دختر باشد، خوش اخلاق و زیبا مى‏شود و نزد شوهرش منزلت مى‏یابد.»

ناگفته پیداست که این نوع خوراکیها علت تامه پدیدآمدن این صفات نیست و عوامل دیگر هم مؤثر است.

توحید

 

اولین گام

بعد از تولد، کودک قدم به جهانى نو مى‏گذارد. در اولین گام ‏باید آواى توحید را در گوش نوزاد زمزمه کرد، فضاى هستى‏اش را از نسیم خوش‏توحید و بندگى عطرآگین ساخت و با افشاندن بذر توحید سرزمین وجودش را از لاله‏هاى زیباى ذکر الهى سرشار کرد. امام رضا(علیه السلام) فرمود هنگام تولد فرزند در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویید.


نامگذارى

هر واژه‏اى حکایت از معنایى مى‏کند. زیبایى و رکیک بودن واژه‏ها بستگى مستقیم به معناى آنها دارد. گرچه معنا امرى اعتبارى است و در نامگذارى چندان مورد توجه نیست؛ ولى هنگام به کاربردن آنها معانى ناخودآگاه تداعى مى‏شود. نام نیکو مایه سربلندى و افتخار و نام زشت ‏باعث ‏سرشکستگى و احیانا احساس حقارت است. زیرا نام تا پایان عمر با انسان همراه است و فرد همواره با آثار خوب و بدش مواجه است. ائمه طاهرین‏علیهم السلام هم خود نامهاى نیکو براى فرزندانشان بر مى‏گزیدند و هم دیگران رابدین امر سفارش مى‏کردند. امام هشتم شیعیان نام نیکوى محمد را بر فرزند دلبندش نهاد و از تاثیر این نام نیکو چنین پرده برداشت: «خانه‏اى که در آن ‏نام محمد باشد، روز و شبشان را با خیر و نیکى به پایان مى‏رسانند.»


مراقبت از کودک

نوزاد انسان گلى نو رسیده است که بتدریج ‏به رشد و شکوفایى ‏مى‏رسد. به ثمر نشستن گل به مراقبت دائمى باغبان نیاز دارد. والدین، بویژه ‏مادر، باغبانان دلسوز زندگى‏اند و گلهاى معطر زندگیشان به مراقبت همه جانبه‏آنان نیاز دارد. مراقبت از سلامت جسمانى، تغذیه مناسب، تامین آرامش و سلامت‏روانى و تامین نیازهاى عاطفى نوزاد در رشد جسمانى، عاطفى و تکامل معنوى‏اش‏تاثیر بسزا دارد. به ویژه در نخستین روزهاى زندگى که نوزاد، به خاطربیگانگى با محیط جدید و ضعف و ناتوانى، به مراقبت و توجه افزونتر نیازمنداست.

محبت داروى شفابخش دردها، تسکین دهنده قلبهاست و بهترین راه حل‏مشکلات و ناسازگاریهاى تربیتى است. حبت‏بجا، در هر مکان و زمان و در هر مقطع و سن، وسیله‏اى کارآمد و مؤثر است. همگان، در هر سن و موقعیت، به عاطفه و محبت نیازمندند؛ اما کودکان،نوجوانان و جوانان بیش از دیگران تشنه جام زلال محبتند



حکیمه خواهر امام رضا(علیه السلام) گفته است: وقتى زمان وضع حمل خیزران، مادر حضرت جواد(علیه السلام)، رسید، حضرت رضا(علیه السلام) مرا صدا زد و فرمود: هنگام وضع حمل، پیش او حاضر باش و همراه او و قابله‏درون اتاق برو. آنگاه حضرت چراغى در اتاق گذاشت و در آن را بست. هنگام وضع‏حمل خیزران چراغ خاموش شد و او ناراحت گردید. در این وضیعت‏بودیم که حضرت‏جواد(علیه السلام) به دنیا آمد در حالى که بر روى او چیز نازکى مانند پارچه بود، نورش‏تمام اتاق را روشن کرد و ما به آن نگاه مى‏کردیم. آنگاه او را در آغوش گرفتم و آن پرده را از او جدا کردم. در این هنگام امام‏رضا(علیه السلام) آمد، در اتاق را باز کرد، جواد(علیه السلام) را گرفت، در گهواره گذاشت و به‏من فرمود: «یا حکیمه الزمى مهده‏»؛ حکیمه مراقب گهواره‏اش باش ...



صحبت‏ با کودک

قدرت درک کودک اندک است و توان فهم معانى کلمات را ندارد. در عین حال سخن گفتن با او نشانه توجه والدین به اوست. کودک این توجه رانوعى اظهار محبت و ابراز عاطفه مى‏داند و با تمام ضعف و نقصان، گاه با لبخندو زمانى با حرکات دست و پا به آن پاسخ مى‏دهد. علاوه بر این، مشاهده چگونه سخن‏گفتن والدین، به ویژه حرکات لب، زمینه مساعدى براى آموزش سخن گفتن کودک پدیدمى‏آورد.

کلیم بن عمران مى‏گوید: به امام رضا(علیه السلام) گفتم: از خدا بخواه به توفرزندى دهد. حضرت فرمود: من صاحب یک فرزند مى‏شوم و او وارثم خواهد شد.

هنگامى که امام جواد(علیه السلام) به دنیا آمد، حضرت رضا(علیه السلام) به اصحابش فرمود: فرزندى به دنیا آمد که شبیه موسى بن عمران شکافنده دریاست و مانند عیسى‏بن مریم مادرش پاک و مطهر است. راوى در ادامه مى‏گوید: و کان طول لیلته‏یناغیه فى مهده؛ حضرت در تمام طول شب با او صحبت مى‏کرد.

محبت به کودک

 

محبت

محبت داروى شفابخش دردها، تسکین دهنده قلبهاست و بهترین راه حل‏مشکلات و ناسازگاریهاى تربیتى است. حبت‏بجا، در هر مکان و زمان و در هر مقطع و سن، وسیله‏اى کارآمد و مؤثر است. همگان، در هر سن و موقعیت، به عاطفه و محبت نیازمندند؛ اما کودکان،نوجوانان و جوانان بیش از دیگران تشنه جام زلال محبتند.

رفتار نابجا وناقصشان را محبت اصلاح مى‏کند و ناسازگارى و پرخاشگرى نابجایشان را داروى محبت‏از میان مى‏برد. آرى، با محبت مى‏توان بسیارى از گره‏ها را گشود و راههاى‏ناهموار را هموار کرد. امام رضا(علیه السلام) از این شیوه مؤثر تربیتى به شکلهاى‏گوناگون بهره مى‏گرفت. گاهى اوج محبت‏خود را در قالب جمله زیباى «بابى‏انت و امى‏» (پدر و مادرم به فدایت) نشان مى‏داد و زمانى او را در آغوش‏مى‏گرفت، به سینه خود مى‏فشرد و مى‏بوسید.

اباصلت مى‏گوید: هنگامى که جواد(علیه السلام) بربستر شهادت پدر وارد شد، حضرت رضا(علیه السلام) از بستر برخاست، به سوى او رفت، دست‏برگردنش انداخت، او را به سینه فشرد، میان دو چشمش را بوسید و با او سخن گفت... محبت کلید حل بسیارى از مشکلات تربیتى است. گاهى والدین در مقابل اصرارزیاد کودکان بر خواستهاى غیر معقول یا غیر ممکن، رفتارى تند و نامناسب‏ابراز مى‏کنند؛ ولى حتى در چنین موقعیتى رفتار محبت آمیز مناسبتر و مؤثرتراست.

امیه بن على نقل مى‏کند: در سالى که امام رضا(علیه السلام) حج‏به جاى آورد و سپس‏به خراسان رفت، من در مکه همراه امام(علیه السلام) بودم و امام جواد(علیه السلام) نیز همراهش‏بود. امام(علیه السلام) با خانه کعبه وداع کرد. وقتى طوافش تمام شد، به طرف مقام[ابراهیم] رفت و در آنجا نماز گزارد. جواد(علیه السلام) که خردسال بود، بر دوش موفق(غلام حضرت) طواف داده مى‏شد.

حضرت رضا(علیه السلام)همواره از فرزند بزرگوارش محمد با کنیه [که نزد عرب علامت‏بزرگداشت و احترام‏است] نام مى‏برد و مى‏فرمود: ابوجعفر به من چنین نوشت و من به ابوجعفر چنین‏نوشتم. با آنکه امام جواد(علیه السلام) در مدینه به سر مى‏برد و کودکى بیش نبود، حضرت‏رضا(علیه السلام) وى را بسیار احترام مى‏کرد و نامه‏هایى که از حضرت جواد به وى مى‏رسید،با کمال بلاغت و نیکویى پاسخ مى‏داد ...



امام جواد(علیه السلام) به طرف حجر [اسماعیل] رفت، در آنجا نشست ‏و این امر مدتى طول کشید. موفق به او گفت: جانم به فدایت ‏باد، برخیز. او فرمود: برنمى‏خیزم تا وقتى که خدابخواهد و در چهره‏اش غم نمایان شد. موفق خدمت امام رضا(علیه السلام) آمد و گفت: جانم به فدایت ‏باد، امام جواد(علیه السلام) در حجر نشسته، برنمى‏خیزد. امام رضا(علیه السلام) به طرف‏ جواد(علیه السلام) آمد و فرمود: برخیز، اى حبیب من. جواد(علیه السلام) فرمود: چگونه برخیزم، درحالى که شما با کعبه چنان وداع مى‏کنید که گویا هرگز به سویش بازنمى‏گردید! [براى بار سوم] امام رضا(علیه السلام) فرمود: برخیز، اى حبیب من. جواد(علیه السلام)برخاست.


از این حدیث‏ شریف در مى‏یابیم که امام رضا(علیه السلام) در مقابل اصرار جواد (علیه السلام) هرگز به او تندى نکرد؛ بلکه با جملات محبت ‏آمیزى چون «قم یا حبیبى‏» و با صبر و حوصله فرزند خردسالش را قانع کرد.


احترام

بى‏شک هر انسانى در هر مقطع سنى، با توجه به برداشتى که از ارزش و منزلت‏ خویش دارد، براى خود احترام و شخصیت قایل است. هر انسانى خود را دوست دارد و دوست دارد که مورد احترام دیگران واقع شود. کودک و نوجوان نیز هر چند به رشد اجتماعى و عقلانى کافى نرسیده است؛ اما براى خود احترام قایل‏است.

بدین جهت رفتار احترام‏آمیز والدین و مربیان نقش مؤثرى در تربیت و رشداو دارد. امام رضا(علیه السلام) براى جواد(علیه السلام) احترام بسیار قایل بودند و از این شیوه‏مؤثر در تربیت فرزند بسیار بهره مى‏برد.

محمد بن ابى‏عباد، که به تصویب فضل بن‏سهل امور نگارش حضرت رضا(علیه السلام) را به عهده گرفته بود، مى‏گوید: حضرت رضا(علیه السلام)همواره از فرزند بزرگوارش محمد با کنیه [که نزد عرب علامت‏بزرگداشت و احترام‏است] نام مى‏برد و مى‏فرمود: ابوجعفر به من چنین نوشت و من به ابوجعفر چنین‏نوشتم. با آنکه امام جواد(علیه السلام) در مدینه به سر مى‏برد و کودکى بیش نبود، حضرت‏رضا(علیه السلام) وى را بسیار احترام مى‏کرد و نامه‏هایى که از حضرت جواد به وى مى‏رسید،با کمال بلاغت و نیکویى پاسخ مى‏داد ...
 

ماهنامه کوثر ، شماره 17

منبع: تعامل نیوز



برچسب‌ها: کودکان

کد موزیک دفاع مقدس برای وبلاگ
دوشنبه 91/10/25 ساعت 2:9 صبح | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

بسم الله الرحمن الرحیم

کد موزیک مارش دفاع مقدس برای وبلاگ:


<!-- Music player by www.qalebfa.com ---><script type="text/javascript" src="http://qalebfa.com/tools/music-player/?p=1&f=http://qalebfa.zzl.org/up/uploads/1405077378.mp3&s=1&r=0"> </script><div style="display:none;"><a href="http://qalebfa.com"> قالب وبلاگ </a> </div><!-- Music player by www.qalebfa.com --->



برچسب‌ها: کد موزیک وبلاگ

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه